Bakker, jouw openingstijden kloppen niet

Joep GommansColumns, Online ondernemen

Nee, deze column gaat niet over het aanpassen van jouw openingstijden. Ik ga er vanuit dat jij weet wat jouw klanten wensen, en dat je binnen jouw bakkerij gekozen hebt voor ideale openingstijden binnen jouw eigen mogelijkheden. En ik snap dat het soms lastig is om aan de grillige wensen van de moderne consument te voldoen. Nee, deze column gaat over Google.

Regelmatig hoor ik het verhaal dat een klant belt naar de bakkerswinkel om te vertellen dat de openingstijden van de bakkerij verkeerd op hun website staan. Wanneer de bakker dan op zijn website kijkt, dan blijkt dat daar de juiste openingstijden staan.

Mensen zoeken tegenwoordig niet meer specifiek op een website voor informatie. Mensen beginnen simpelweg met zoeken op het apparaat dat dan beschikbaar is. Op een mobiele telefoon bepaalt de techniek die je gebruikt, bijvoorbeeld van Apple of Microsoft, welke zoekmachine er gebruikt wordt, en welke resultaten je ziet. Google is nog steeds de grootste zoekmachine. Veelal zijn zoekresultaten dan ook afkomstig van Google. Wanneer mensen dus beweren dat jouw openingstijden niet kloppen, terwijl jij de conclusie trekt dat ze op jouw website wel kloppen, zal de verwarring waarschijnlijk ontstaan doordat de openingstijden op Google afwijken van jouw openingstijden op jouw website.

Zo merkte ik in coronatijd tijdens de Lockdown, dat de openingstijden van alle winkels inclusief de bakkerswinkels automatisch door Google waren aangepast. Door de strenge avond Lockdown, mochten winkels niet langer open zijn dan 17:00 uur. Er was echter een uitzondering voor essentiële winkels zoals de bakkerswinkel, maar blijkbaar had Google dat even gemist. Er ontstond er veel verwarring bij klanten doordat op internet te lezen was dat de bakkerswinkel om 17:00 uur sloot, terwijl de werkelijke openingstijden ruimer waren. Je wilt dit dan natuurlijk zo snel mogelijk kunnen aanpassen. Het is dus belangrijk dat je de regie pakt over jouw eigen Googlepagina.

Elke vestiging van een bedrijf in Nederland beschikt over een automatisch aangemaakte Googlepagina. Het enige dat je hoeft te doen is het claimen van deze pagina. En dat claimen is gratis en erg eenvoudig. Bij de volgende uitleg ga ik ervan uit dat je op een pc werkt. Op een telefoon kan het natuurlijk ook, maar daar zul je de knoppen en opties op een andere plek tegenkomen.

  1. Zorg ervoor dat je op de locatie bent waarvan je het beheer wilt aanvragen. Je hebt hiervoor de vaste telefoon nodig (of zorg ervoor dat er iemand op die locatie is die de telefoon kan opnemen).
  2. Ga naar www.google.nl en klik rechts bovenin op ‘inloggen’. Als je reeds bent ingelogd dan zie je rechtsboven al een profielfoto staan. In dat geval kun je stap 3 overslaan.
  3. Maak een Google account aan of log in op een bestaand Google account (dit account gebruik je in de toekomst om jouw pagina te beheren, bewaar dus jouw inloggegevens)
  4. Ga terug naar www.google.nl en zoek jouw bedrijf op in Google
  5. De Google pagina van jouw bakkerij komt rechts in beeld, je ziet de naam, contactgegevens en openingstijden staan. Klik op de zin: “Ben je eigenaar van dit bedrijf?”
  6. Zoek jouw pagina op en doorloop de volgende stappen.
  7. Kies ervoor om het account te verifiëren via de telefoon. Je krijgt dan op het telefoonnummer dat Google al kent van deze vestiging een telefoontje waarin een code voorgelezen wordt.
  8. Vul de code in verifieer het account.
  9. Vanaf nu kun je jouw Google pagina zelf beheren.

    Nu je jouw Googlepagina zelf kunt beheren, kun jezelf openingstijden aanpassen, de bedrijfsnaam veranderen, bijzonderheden toevoegen in een verhaaltje en foto’s toevoegen. De Googlepagina is de gemakkelijkste en snelste weg naar betere online vindbaarheid. Met de bedrijfsnaam kun je ook een beetje creatief omgaan. Stel nou dat jouw bedrijfsnaam ‘Bakkerij Jansen’ is, en jouw specialiteit is de Nougatinetaart. Je kunt jouw bedrijfsnaam dan ook hernoemen in: ‘Bakkerij Jansen | Voor de lekkerste Nougatinetaart’. Nadat de wijziging is goedgekeurd door Google, zul je zien dat jouw bedrijf direct beter gevonden wordt, wanneer je de zoekterm ‘de lekkerste nougatinetaart’ invult. Dit trucje is niet helemaal volgens de regels die Google bedacht heeft, maar het werkt wel prima kan ik uit eigen ervaring vertellen. Hiervoor geldt wel, je moet keuzes maken. Te veel dingen benoemen in je bedrijfsnaam gaat juist weer tegen je werken dus wees zuinig hierop.

Neem jij ook de regie over jouw eigen Googlepagina? Ik wens je er veel succes mee. En heb je hulp nodig? Ik help graag!

*Deze column is in gedrukte vorm tevens verschenen in vakblad Bakery Next