Be good, and tell it!

bakkerijsupportColumns, Storytelling

Be good and tell it

Een zeer gewaardeerde collega vertelde me onlangs dat hij er een beetje moe van werd. Moe van alle prijzen en bekers die we “aan elkaar” uitdelen tegenwoordig. Op elke bakkersgevel of bus vinden we tegenwoordig wel een titel “de beste in…..”. Het beste Brabantse worstenbroodje, de beste kerststol, het beste Paasbrood, het beste leerbedrijf, de beste echte bakker van Nederland, de beste topbakker, de leukste bakker en zo kunnen we nog wel even door gaan. Ik begreep die collega van me best wel. Als iedereen een titel of beker heeft, wat heeft dat dan uiteindelijk nog voor meerwaarde?

 

Toch is het naar mijn idee belangrijk dat we ons als mooie ambachtelijke bedrijven blijven prijzen. De retail doet namelijk niet anders, en zij gooien er daarbij ook nog eens een enorm marketingbudget tegen aan. De Lidl, al jarenlang de allerbeste in vers, Jan Linders, al jarenlang de beste in brood. Op TV zien we producten die het beste worden in hun categorie, meer dan eens zijn dit helaas discountproducten van Aldi of Lidl. En tegen deze letterlijke prijzenregen moeten wij ons als ambacht wapenen.

 

Natuurlijk koopt de consument in onze winkels om een veelvoud van redenen die veel belangrijker zijn dan de titel “het beste zijn”. Toch is de moderne consument erg gevoelig en reageert direct op een bakker die een voor hem of haar belangrijke prijs wint. Als 3-voudig prijswinnaar van ’De Beste kerststol van Nederland’ en ‘Beste oliebol 2014’ binnen het Echte Bakkersgilde kan ik uit eigen ervaring praten wanneer ik zeg dat je omzet een gigantische “boost” krijgt na het winnen van een wedstrijd. Als je een prijs wint, en dat hoeft heus niet altijd de eerste prijs te zijn, vergeet dan niet om aandacht te besteden aan je marketing. Denk aan je instore communicatie met posters, vloerstickers en dergelijke, maar schrijf ook een persbericht en stuur dit naar diverse media. Deel op social media en je zult zien dat de lokale en regionale pers erop duikt en het gekkenhuis compleet maakt. Hoezo crisis? De prijsbewuste consument die de duurdere specialiteiten zou laten liggen, draait zijn hand ineens niet meer om voor een kerststol van 12 euro, sterker nog, naar de prijs wordt niet eens gevraagd.

 

Bakkers zijn veel te bescheiden

Veel bakkers blazen niet zo hoog van de toren, doe maar gewoon dan doe je gek genoeg. Ik zou liever zien: be good and tell it! Er is niets mis mee om te zeggen, nee te róépen, waar je goed in bent, als je het maar waar maakt. De supermarkt de beste in brood? Natuurlijk niet! Maar als zij zeggen van wel, dan moeten wij schreeuwen van niet!

 

Eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op.

 

Joep Gommans

 

JoepGommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer

www.bakkerijsupport.nl; Telefoon: 06-10988842; e-mail: j.gommans@bakkerijsupport.nl; twitter: @bakkerijsupport