Elke bakker kent het wel: december is een topmaand. De kerststollen, oliebollen en amandelstaven vliegen je winkel uit. De sfeer is feestelijk, de kassa rinkelt, en het voelt alsof iedereen trek heeft. Maar dan komt januari, en opeens is het stil. Klanten gaan op dieet, zijn blut na de feestdagen of hebben gewoon minder zin in luxe lekkernijen. Maar waarom zou je dat moeten accepteren?
Het geheim ligt in het feit dat je je klanten in december al moet voorbereiden op een goed begin van het nieuwe jaar. Een goede manier om dat te doen is bijvoorbeeld met een stempelkaart. Simpel, maar nog altijd effectief. Geef je klanten in december een stempelkaart mee. Voor iedere €10 die ze uitgeven, krijgen ze een stempel. Is de kaart vol? Dan kunnen ze in januari een gratis gezond product ophalen. Niet alleen geef je je klanten een reden om in december wat extra te besteden, je zorgt er ook voor dat ze in januari weer terugkomen. Zo verleng je de feestmaand als het ware.
Daarnaast kun je inspelen op de goede voornemens die veel mensen hebben in januari. Het hoeft niet moeilijk te zijn. Zet bijvoorbeeld een ‘Goede Voornemens-pakket’ in de spotlight, met volkorenproducten. Veel mensen zijn na de feestdagen op zoek naar gezondere alternatieven, en jij kunt daar als bakker perfect op inspelen. Promoot het pakket in december al en maak het aantrekkelijk door er bijvoorbeeld een korting aan te koppelen als ze het in januari komen ophalen.
Cadeaubonnen zijn ook een slimme manier om je klanten na de feestdagen terug te laten komen. In de drukte van december willen mensen vaak snel een cadeau voor iemand regelen. Een cadeaubon van de bakkerij is een makkelijke oplossing én zorgt ervoor dat mensen in januari weer bij jou in de winkel staan om hun bon te verzilveren. Twee vliegen in één klap.
Ook social media speelt een grote rol. Waar je in december waarschijnlijk veel aandacht hebt voor feestelijke foto’s video’s die een kijkje achter de schermen geven, is het slim om in januari juist de focus te leggen op frisse, gezonde producten en recepten. Deel tips voor een lekker, gezond ontbijt met jouw volkorenbrood of organiseer een kleine wedstrijd om je volgers betrokken te houden. Zo blijf je ook na de feestdagen zichtbaar en aantrekkelijk voor je klanten.
En vergeet niet: juist in januari heb je weer extra tijd voor persoonlijke aandacht. Maak een praatje, vraag hoe de feestdagen waren en toon interesse. Mensen waarderen het als ze zich welkom voelen, en dat kan juist in een wat rustigere maand het verschil maken.