Het is nog niet eens zo heel lang geleden dat we een papieren telefoonboek gebruikten wanneer we de contactgegevens van een bedrijf zochten. En tussen al die saaie witte pagina’s met tekst was het best belangrijk om op te vallen. Dus betaalde je graag extra euro’s voor een vetgedrukte vermelding, vermelding met logo of een grotere vermelding.
Het landschap van ‘zoeken’ is in de laatste 20 jaar compleet veranderd. De komst van Google, en later de komst van de smartphone hebben ervoor gezorgd dat we andere technieken zijn gaan gebruiken om te zoeken. Google, Apple en Microsoft bepalen vandaag de dag in grote mate wat we daadwerkelijk vinden.
Twintig jaar geleden had je een partij zoals de telefoongids nodig om gevonden te worden. Net zoals je een dag- of weekblad nodig had wanneer je een boodschap wilde verspreiden onder potentiële nieuwe klanten. We leven in hele andere tijden.
Ik hoor in het land nog wel eens dat bakkers betalen om online gevonden te worden. Bijvoorbeeld doordat er nog altijd een abonnement bij de oude Telefoongids loopt. De naam telefoongids werd ooit vervangen door DTG en inmiddels heet het bedrijf Youvia, maar het abonnement bleef doorlopen. Naar mijn bescheiden mening heb je geen digitale telefoongids of andere betaalde verzamelwebsite nodig om gevonden te worden. Zonde van jouw zuurverdiende euro’s. Daarbij laat ik lokale/regionale initiatieven even buiten beschouwing. Daarbij kan het omwille van steun aan de gemeenschap juist wel goed zijn om als bakker zichtbaar te zijn op een platform.
De basis van een goede online vindbaarheid is het claimen, inrichten en onderhouden van jouw eigen gratis Googlepagina. En het toevoegen van pagina’s en teksten op jouw eigen website. Dat is niet heel veel werk, en je hebt er jarenlang plezier van. Besef dat elke pagina, titel, product of stukje tekst op jouw website of webshop geïndexeerd wordt door Google. Wil je gevonden worden op ‘bruidstaarten’, zorg er dan voor dat je een pagina op jouw website hebt staan met deze naam. En waarop informatie te vinden is.
Een praktijkvoorbeeld van 5 jaar geleden: Een klant heeft naast een bakkerswinkel ook een grote lunchroom. Maar hij wordt niet gevonden in Google als je een adres zoekt om koffie te drinken in zijn woonplaats. Dat komt doordat de primaire categorie een ‘bakkerij’ is, en ook de website met name is ingericht als bakkerij. We hebben in een half uurtje tijd een tweede Googlepagina aangemaakt voor de lunchroom en deze ingericht. Het resultaat is dat deze bakkerij al 5 jaar lang als eerste naar bovenkomt bij de zoekterm ‘Koffie drinken in ….’. Half uurtje werk, vijf jaar plezier. Zonder dat er vaste kosten mee gemoeid zijn.
Wat mij tegen de borst stuit bij de oude telefoongids is dat ze aan bangmakerij doen. Toen ik een jaar of 12 geleden zelf op wilde zeggen probeerde men mij bang te maken met teksten als ‘dan word je niet meer gevonden op internet’. Zelfs wanneer je dan op je strepen gaat staan dan proberen ze met man en macht nog een betaalde basisvermelding overeind te houden. Maar geloof me, ook die heb je niet nodig. En toen ik twee jaar geleden namens een klant op wilde zeggen, herhaalde deze geschiedenis zich. Men maakt daarmee misbruik van onwetendheid van ondernemers en dat is niet ok.
Doe zelf eens een test. Doe enkele zoekopdrachten op jouw telefoon of computer. Typ bijvoorbeeld ‘Bakker + Woonplaats’ of ‘Brood + woonplaats’. Welke zoekresultaten krijg je als eerste voorgeschoteld? Naar grote waarschijnlijkheid zijn dat jouw googlevermelding en/of jouw eigen website. Waarop denk je dat jouw klanten dan klikken? Waarschijnlijk niet op de zoekresultaten die verderop de pagina(s) voorbijkomen.
Succes met jouw gratis online vindbaarheid. En heb je hulp nodig? Ik help graag!