Zonder medewerkers draait de oven niet, blijven de broden ongebakken, en staat de toonbank leeg, worden jouw klanten niet verwend. Het vinden van nieuwe mensen lijkt soms een onmogelijke missie. Maar laten we eens kijken naar een bron die vaak over het hoofd wordt gezien: jullie eigen medewerkers.
Natuurlijk, het is verleidelijk om online te adverteren of om in de krant te roepen dat je medewerkers zoekt. Maar laten we eerlijk zijn, de beste aanbevelingen komen van binnenuit. Je eigen team kent immers de ins en outs van het bakkersleven als geen ander. Dus, voordat je je haast om nieuwe kandidaten te vinden, zorg ervoor dat je huidige team tevreden is en jouw grootste fans zijn.
Wat doe je dan als goede werkgever om die fans te creëren? Natuurlijk, de CAO voor het bakkersbedrijf regelt de basisafspraken en vergoedingen, maar laten we het hebben over de extra’s. Hoe vaak geef je jouw teamleden een welgemeend compliment? Verras je ze af en toe met een kleine attentie die laat zien dat je écht om ze geeft? En wat dacht je van een feestje of een teambuildingsactiviteit om de sfeer te boosten? En natuurlijk ga je als leider altijd voorop in de strijd. Goed voorbeeld doet goed volgen.
Kijk eens om je heen in de bakkerswereld. Je ziet bedrijven die moeiteloos nieuwe mensen aantrekken, terwijl anderen constant op zoek zijn naar vers bloed. En dan heb je die pareltjes die zelfs een wachtlijst hebben voor nieuwe medewerkers.
Een sprekend voorbeeld buiten onze branche: het installatiebedrijf van Martijn Verspeek. Wie ‘ja’ zegt tegen een baan bij Verspeek, weet nog niet wat het salaris zal zijn. Geld geeft niet de doorslag is het uitgangspunt. Hij zoekt mensen die hem vertrouwen, net als zijn huidige medewerkers. En hij breekt dat vertrouwen niet. En dat werkt. Onder ‘vacatures’ op de website van Verspeek kun je je niet aanmelden, maar wel op de wachtlijst komen.
Dus voordat je je focust op het vinden van nieuwe gezichten, zorg ervoor dat je achterdeur stevig op slot zit. Want wie zijn medewerkers behoudt, hoeft minder vaak te jagen op nieuw talent. En laten we eerlijk zijn, wie wil er nu niet werken in een bakkerij waar de sfeer zo goed is dat er een wachtlijst is voor een plekje?
*Deze column is tevens verschenen in bakkersvakblad Bakkerswereld