De beste verkooptrainer…. ben jij!

bakkerijsupportColumns, Winkelcoaching

Wat is de beste training voor mijn verkoopmedewerksters? Hoe stimuleer ik een actieve verkoop? Voorbeelden van vragen die ik in het land hoor. De sleutel tot het succes? Dat ben jij!

 

Tal van cursussen en opleidingen voor reguliere verkoopmedewerksters? Ik geloof er niet zo in. Voor leidinggevenden is het wellicht een ander verhaal, maar de gemiddelde verkoopmedewerkster zal meer gebaat zijn bij een stukje van jouw eigen enthousiasme.

 

Passie

‘Zonder passie geen profijt’, aldus Harry Bijl van INretail tijdens het event van Bakkerij Support en BRICC afgelopen mei. Hier ben ik het helemaal mee eens. Uiteraard kunnen we ons nog altijd onderscheiden op het gebied van kwaliteit en versheid ten opzichte van de supermarkt. Maar het is steeds meer een randvoorwaarde geworden dan een echte onderscheidende waarde. Klanten kopen graag bij winkels met passie. Deze winkels zijn puur, eerlijk en geven een kijkje in de ziel.

 

Ik ken gelukkig uitsluitend bakkerij ondernemers die enorm gepassioneerd met hun vak bezig zijn. Elke dag weer het beste uit de oven willen halen, het ontwikkelen van bijzondere producten en terug naar de basis willen. Ik hoor bakkers wel eens zeggen; ‘wanneer ik zelf af en toe eens in de winkel ben en enthousiast aan klanten vertel over mijn nieuwe desembrood dan verkoop ik er stukken meer dan mijn verkoopmedewerksters’. Logisch, hoor ik je denken.

 

Deel je passie!

Ik ben van mening dat de voornaamste stap tot een actieve verkoop, betere vakkennis en meer passie op de winkelvloer begint bij jou! Zonder het frequent delen van jouw gedrevenheid zal het verkoopteam nooit de juiste beleving op de klant kunnen overbrengen. Mijn oproep aan jou: ga 3 tot 4 keer per jaar met je hele verkoopteam de bakkerij in. Kies producten uit met een bijzonder verhaal en laat de dames deze zelf bakken. Vertel over de grondstoffen, het proces en deel die passie! Na afloop worden de zelfgebakken producten mee naar huis genomen en opgesmikkeld. Wedden dat ze het nooit meer vergeten?

 

Stapje verder?

Je kunt nog een stapje verder gaan. Bijvoorbeeld door het aangaan van een verkoopwedstrijd of uitdaging met jouw team. Wekelijks stel je één product centraal waarvan je het verhaal via een korte video met jouw medewerkers deelt. Als je de video een beetje beknopt en netjes opneemt kun je deze ook voor Sociale Media gebruiken, dan snijdt het mes aan twee kanten. Loop je vast met de organisatie? Dan mag je mij altijd even bellen, ik heb inmiddels tal van positieve ervaringen!

 

Eens verder praten? Neem dan contact met mij op. Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief op www.bakkerijsupport.nl

 

Joep Gommans

Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer