Doe jij al aan Guerilla Marketing?

Joep GommansColumns

Je hebt er vast wel eens van gehoord: Guerilla marketing. Het klinkt misschien niet direct heel vriendelijk, maar deze vorm van marketing is uitstekend geschikt om mensen in jouw omgeving te verrassen en blij te maken. Bij Guerrillamarketing probeer je met een beperkt budget zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dat doe je door op een creatieve manier de aandacht te grijpen van mensen in je winkel, op de straat en in de (sociale) media.

Voorbeelden van Guerilla marketing zijn er binnen en buiten de branche voldoende te vinden. Wat te denken van Unox die met haar oranje mutsen een stempel heeft gedrukt op de nieuwjaarsduik? Denk je aan deze duik dan zijn de mutsen van Unox daar onlosmakelijk mee verbonden. Of misschien herinner je de ‘Bavaria babes’ nog wel die tijdens het wereld kampioenschap voetbal van 2010 verschenen tijdens de wedstrijd van Nederland tegen Zwitserland. Zij betraden het stadion gehuld in de kleuren van Zwitserland. Maar toen de wedstrijd eenmaal goed en wel begonnen was ontdeden zij zich van die kleding en zo ontstond de opvallende groep dames gehuld in oranje jurkjes. Ondanks dat er geen merk op de jurkjes stond, wist iedereen dat dit de jurkjes van Bavaria waren. De dames werden gearresteerd omdat Heineken de hoofdsponsor was waardoor de media-aandacht voor de actie enorm was.

Kijken we naar onze eigen branche dan heb ik in de afgelopen jaren ook veel succesvolle vormen van Guerilla marketing voorbij zien komen en mogen begeleiden. Van verstopacties tot verkiezingsgebak, van 1 april grappen tot fake whatsapp gesprekken tussen Koning Willem Alexander en Koningin Maxima. Ex-ondernemer Klaes Hoekstra heeft met zijn creatieve marketing ook altijd heel veel succes gehad. Zijn inspiratieboek uit 2011 ‘Wereldberoemd in Bedum en omstreken’ is een mooie bundeling van zijn verhalen en kan ik van harte aanbevelen. Zijn ‘flauwekulacties’ zoals hij ze zelf noemt heeft het bedrijf geen windeieren gelegd.

Hoe organiseer je nu zo’n flauwekulactie? Belangrijk is het in elk geval om dicht bij jezelf te blijven. Gebruik humor die bij je past. Haak in op de actualiteit en doe er een extra schepje bovenop. Door nieuws op te kloppen of op te leuken kun je opvallen. Brainstorm enkele keren per jaar samen met enkele creatieveling uit jouw bedrijf of omgeving. Maak een planning van de acties. Timing kan daarbij ook heel voornaam zijn. Wanneer het jouw doel is om veel media-aandacht te genereren, maak dan dankbaar gebruik van de jaarlijkse komkommertijd in de zomermaanden. Ik schreef er in 2016 al eens de column ‘Happy Komkommertijd‘ over die je kunt terugvinden op mijn website.

Veel succes gewenst met jouw Guerilla marketing. Hulp nodig? Ik help graag!

* deze column is tevens verschenen in vakblad Bakkerswereld