Focus op jouw sterkten en ga de confrontatie met kansen aan!

bakkerijsupportColumns

Heb je weleens een sterkte/zwakteanalyse gemaakt voor jouw eigen bakkerij? Waarin kansen, bedreigingen, sterkten en zwaktes in kaart zijn gebracht? Als je er ervaring mee hebt dan ben je waarschijnlijk als eerste begonnen met het bedenken van oplossingen voor eigen zwaktes of bedreigingen uit de omgeving. En misschien kwam je toen ook al snel tot de conclusie dat er leukere materie bestaat dan focussen op het negatieve. Hoeveel van de zwaktes en bedreigingen heb je daadwerkelijk kunnen veranderen of beïnvloeden?

 

Het lijkt logisch. Begin daar waar nog veel te leren of te verbeteren is. Mijn advies zou eerder zijn: focus op jouw sterkten en bekijk welke kansen je ermee kunt aangrijpen. Maak sterke punten nóg sterker en maak ze tot unieke eigenschappen van jouw onderneming. Bedenk welke externe ontwikkelingen er op komst zijn waarmee jij de confrontatie kunt aangaan. Je zult tot de conclusie komen dat het veel leuker is om met deze positieve ontwikkelingen bezig te zijn. Je motivatie tot verandering zal veel groter zijn. De kans op succes is dus ook veel groter. Daarbij kom je misschien tot de conclusie dat zaken die in eerste instantie een bedreiging leken toch beter als kans kunnen worden gezien.

 

Het maakt niet uit of het bij wijze van spreken om jouw smaakmakers ín of áchter de toonbank gaat. Zoek de pareltjes in jouw bedrijf en ga er de focus nóg meer op leggen. En die zwakke punten? Misschien kun je enkele producten of bedrijfsactiviteiten die je blijkbaar minder liggen wel saneren, of uitbesteden. Dan vang je twee vliegen in één klap. Een beter bedrijf, en een gelukkiger mens!

 

Welke drie sterkten durf jij op te schrijven om dit jaar verder te verbeteren?

 

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakkerswereld