Gaan we in 2022 het leven vieren?

Joep GommansColumns

Rond deze tijd blik ik vaak vooruit op het nieuwe jaar. Wat worden de trends voor 2022? En dan specifiek voor onze branche?

Het antwoord is al twee jaren niet zo eenvoudig te geven. Want wat we vandaag bedenken, kan volgende week weer helemaal anders zijn. Als we de geleerden van deze wereld moeten geloven, dan zou 2022 het jaar moeten worden om het leven te vieren. En dat heeft ook consequenties op de consumptie van brood en banket. Bij het vieren van het leven hoort immers iets meer luxe.

Veel klanten hebben in de afgelopen twee jaren de gang naar de speciaalzaak weten te vinden. En de verwachting is dat dit niet direct afneemt zodra we dadelijk eindelijk uit deze pandemie zijn. Er is nog nooit zoveel gespaard als in de afgelopen twee jaren. En mensen hebben de eenvoudige dingen van het leven meer weten te waarderen. Maar ze zijn zich ook meer bewust geworden van een gezonde levensstijl. Je zou dus kunnen zeggen dat er kansen liggen op zowel het gebied van luxe producten die gegeten worden bij feestelijke gelegenheden, als op het gebied van onze reguliere broodproducten. En dan met name 100% volkorenproducten omdat deze voldoen aan een gezonde levensstijl. Goed om te zien ook dat de week van het brood weer opgepakt wordt met daarbij een grote rol voor volkoren.

Daarnaast zie je dat Vegetarisch en Vegan voedsel zijn opmars blijft maken. We zijn steeds meer klimaat bewust, en daar hoort ook een bepaalde manier van consumptie bij. Alhoewel de regionale verschillen hiervoor wel groot zijn. Bedenk en bekijk dus zelf welke kansen er op dit vlak liggen voor jouw bakkerij.

Omdat we meer in Nederland verblijven dan in de jaren hiervoor, waarderen klanten het als ze in jouw winkel ook wat meer exotische producten aantreffen. Neem ze als het ware mee op reis zonder dat ze ervoor naar het buitenland hoeven.

Een trend die ook nog altijd voortzet is ’terug naar de basis’. Consumenten willen eenvoud en willen precies weten wat er in hun voeding zit. Eenvoudige gerechten die maar een paar grondstoffen bevatten in plaats van recepturen bomvol ingrediënten.

Voor de winkel liggen er nog altijd grote kansen om echt onderscheidende service te verlenen aan jouw gasten. Zorg ervoor dat een winkelbezoek een feestje is. Dat principe ging altijd al op, maar de behoefte aan een winkelbezoek waar je écht blij van wordt is alleen maar groter geworden in de laatste jaren.

Ik wens je een succesvolle decembermaand toe!