De komende jaren ligt er een kans voor het ambacht om zijn positie in de keten terug te veroveren. De bakkerswinkel als dé plek waar je kunt genieten van lokale en verrassende specialiteiten die met de nodige dosis persoonlijke aandacht aan de man worden gebracht.
De trend van eerlijk voedsel van lokale herkomst zien we al enkele jaren. Wat nog redelijk in de kinderschoenen staat is de nadrukkelijke roep om een persoonlijke koopervaring. De consument hecht er in een snelle wereld vol eenheidsworst steeds meer waarde aan om zich een beetje uniek te voelen.
Onlangs deponeerde ik in een groep van 15 bakker-ondernemers de stelling: ‘de klant zou zijn eigen taart moeten kunnen samenstellen, van bodem tot vulling tot afwerking’. De helft van de groep was het met de stelling eens, de andere helft niet. Ik begrijp alle praktische en kostprijsverhogende bezwaren uiteraard. Maar zouden wij als ambachtelijke bakker niet de eerste moeten zijn die dit met beide handen aangrijpt? Enkele dagen na deze discussie las ik een nieuwsbrief van Marketingonline. Daarin was te lezen dat H&M samen met Google een nieuw initiatief in de markt zet aan het einde van dit jaar. Een volledig gepersonaliseerde jurk die op basis van gedrag wordt samengesteld. Kosten van de jurk: € 93,-.
Veel bakkerswinkels worden door de consument op dit moment nog ervaren als winkels waar je snel een boodschap doet. De nieuwe ervaring zou die van ultieme verwenwinkel moeten zijn waar alle zintuigen geprikkeld worden en waar er altijd échte aandacht is. Waar je als klant in een warm bad terecht komt en waar je bij vertrek direct naar terug verlangt. Hier ligt een grote uitdaging die het ambacht terug kan brengen naar de top van de keten!