Een goede beleving is het halve werk

bakkerijsupportColumns, Storytelling, Winkelcoaching

Een goede beleving is het halve werk

Ik beleefde een bijzondere decembermaand. Ruim 37 jaar was het zoals voor velen van jullie de meest drukke en meest hectische periode van het jaar. Dit jaar was het voor mij een periode om de opstart van Bakkerij Support te evalueren en plannen uit te werken voor 2016. De maand december gaf me ook de kans om me te laten inspireren op diverse plekken in het land.

 

Op TV vielen me onder andere de commercials op van Lidl en Albert Heijn. Weinig directe reclame voor hun producten maar vooral heel veel aandacht voor beleving. Het meest bijzondere vond ik die van Lidl. Zelfs de discounter snapt vandaag de dag dat een goed product zichzelf niet meer verkoopt. De registers van beleving gingen open door tranentrekker Robert ten Brink ten tonele te laten verschijnen aan het Kerstdiner. Uiteraard zorgde Robert voor een herenigde familie terwijl iedereen genoot van de ‘luxe’ producten van huismerk Delicieux.

 

Ik bracht zelf bezoekjes aan Jumbo’s Foodmarkt in Veghel, versmarkt het Veem in Eindhoven en diverse ambachtelijke collega’s. Het is iedereen aan te raden om er geregeld op uit te trekken om zelf te zien en te beleven hoe de Retail en je collega’s het doen. Het liefst doe je dit natuurlijk samen met je medewerkers.

 

Wat me opviel is dat er een grote kans ligt voor het ambacht om zich positief te onderscheiden van de Retail. Jumbo’s Foodmarkt is een schitterend opgezet concept. Het geeft je een boost aan beleving, maar is ook juist afhankelijk van de ambachtslieden die in het gebouw te vinden zijn. Neem bijvoorbeeld de bakbeleving van ambachtelijke bakker van Leur uit Veghel in de persoon van bakker Joerie binnen de muren van de Foodmarkt. Zonder deze extra aanvulling van speciaalzaken zou de kers op de taart ontbreken.

 

Wat was jouw score op het gebied van beleving?

Op facebook heb ik me positief laten verrassen door de mooie en luxe creaties die jullie gemaakt hebben voor sinterklaas en kerst. In sommige gevallen heb ik me toch ook wel hardop afgevraagd of de gemaakte creaties nog wel van deze tijd waren en of ze het visueel konden winnen van de Retail. Het antwoord was daar niet altijd ja op. Een goede beleving begint aan de buitenkant en de binnenkant moet voor de verrassing zorgen. Ga als specialist te werk als een goede chef-kok. Focus, maak keuzes, zorg voor een sterk assortiment met enkele stevige pijlers en zorg voor een goede dosis marketing om je product te voorzien van de juiste beleving.

 

Eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op.

Joep Gommans

Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer

www.bakkerijsupport.nl; Telefoon: 06-10988842; e-mail: j.gommans@bakkerijsupport.nl; twitter: @bakkerijsupport