HAPPY KOMKOMMERTIJD!

bakkerijsupportColumns, Promotie

 

De zomer is weer officieel begonnen en het duurt niet lang meer voordat ook de eerste scholen vakantie krijgen. Spoedig begint dan ook de traditionele komkommertijd. Wikipedia omschrijft de komkommertijd als een periode van het jaar waarin weinig nieuws te melden is omdat politici en veel anderen op vakantie zijn. Een slappe tijd, waarin weinig zaken gedaan worden, als er veel komkommers zijn en de handel over het algemeen niet zeer levendig is.

 

DRUKKE TIJDEN

Voor de meesten van jullie is de zomerperiode hectisch. Medewerkers zijn op vakantie, de planning verloopt rommeliger dan normaal, klanten zijn op vakantie en wellicht heb je extra drukte door toerisme. Vanuit organisatorisch oogpunt niet de beste periode om veel extra activiteiten te doen.

 

DOE EENS GEK

Ik heb de komkommertijd altijd gezien als een moment in het jaar om gratis publiciteit te genereren. Door het gebrek aan ‘echt nieuws’ is het gemakkelijk scoren. Een persberichtje kun je schrijven wanneer de zomer nog niet op volle sterkte is losgebarsten en de verzending van de e-mail en het plaatsen op sociale media kun je inplannen. Vanuit mijn verleden bij de bakkerij in Sevenum stuurde ik 3 jaar op rij een persbericht met de titel ‘zonnesteek voor Limburgse bakkers’. Het persbericht ging erover dat we op de heetste dag van het jaar Kerststollen aan het bakken waren. Ik koos dit product omdat we hiermee drie jaar op rij Nederlands kampioen waren geworden. Ik wilde er in de zomermaand de aandacht opnieuw op vestigen en niemand verwacht natuurlijk een kerstbrood bij 35 graden. Hetzelfde persbericht, met uitsluitend een aangepaste datum, verstuurde ik dus drie jaar op rij naar diverse lokale regionale media. Alle lokale en grote Limburgse media hebben in die drie jaar gepubliceerd. Radio, Tv en dagblad en weekbladen. Een hele voordelige vorm van reclame!

 

GRATIS PUBLICITEIT

Publiciteit is wat mij betreft de meest effectieve vorm van reclame voor een bakker. Wat een ander schrijft is altijd geloofwaardiger en als je het goed doet is publiciteit stukken voordeliger dan alle andere vormen van reclame. Je zult wel de tijd en energie moeten steken in het bedenken van iets dat nieuwswaardig is, het schrijven van een persbericht en de persbenadering. Daarnaast heb je vaak andere vormen van reclame nodig om de gunfactor te hebben van bijvoorbeeld regionale media. Wanneer je nooit adverteert in het regionale weekblad maar wel zes keer per jaar een persbericht stuurt dan zal men er niet happig op zijn om te publiceren. Het blijft immers geven en nemen op deze wereld.

 

UITDAGING

Ik wil je uitdagen. Verzin binnen drie dagen na het lezen van deze column een nieuwswaardige actie, samenwerking, sponsoring, product of gewoon iets ludieks en schrijf hierover een kort persberichtje. Plan de plaatsing van een Social mediabericht en zet een e-mail klaar richting lokale en regionale media. Stuur je persbericht ook aan Bakery Next zodat jouw collega’s jouw ‘moment of fame’ na de zomer ook kunnen lezen. Durf jij de uitdaging aan?

 

HAPPY KOMKOMMERTIJD

Ik wens je een hele fijne zomer, succes met alle drukte, een fijne vakantie en bovenal een happy komkommertijd met veel gratis publiciteit!

 

Eens verder praten over dit onderwerp of samen jouw Social Mediastrategie vormgeven? Neem dan contact met mij op. Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief op www.bakkerijsupport.nl

 

Joep Gommans

Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer

www.bakkerijsupport.nl; Telefoon: 06-10988842; e-mail: j.gommans@bakkerijsupport.nl; twitter: @bakkerijsupport