Hé Siri: Waar koop ik het lekkerste brood?

Joep GommansColumns, Online ondernemen

Voicesearch is al jaren in opkomst. Naar verluidt gebruikt 30% van de Nederlanders in meer of mindere mate inmiddels zoekopdrachten via spraak. En die zoekopdrachten worden allang niet meer alleen vanaf de smartphone gedaan. Ook de horloge, auto en thuisspeaker zijn veelal uitgerust met de assistent van Google, Apple, Microsoft of Amazon.

 

Voicesearch verandert de manier waarop we op internet zoeken compleet. We gaan langere vragen stellen waardoor de antwoorden ook verschillen ten opzichte van getypte tekst. Steeds vaker bepalen de techreuzen wat we daadwerkelijk vinden. We overschatten onze eigen invloed op zoekresultaten. Slimme algoritmes zouden ervoor moeten zorgen dat zoekresultaten relevanter worden. Maar veelal zorgen deze algoritmes ervoor dat jouw wereldbeeld eenzijdig wordt. Verschillende groepen mensen ervaren een verschillende waarheid. Een mooi voorbeeld van waar dit toe leidt hebben we gezien bij de Amerikaanse verkiezingen. Als je hier meer over wil weten dan kan ik de documentaires ‘The Social Dilemma‘ en ‘The great Hack‘ die beiden op Netflix te vinden zijn van harte aanbevelen.

 

Welke invloed hebben deze nieuwe technieken op het zoekgedrag van de bakkersklant? Je zou kunnen zeggen dat veel bakkers zich richten op een klein lokaal gebied rondom de winkel. Een klant weet je te vinden, en heeft daar in de basis geen aanvullende techniek voor nodig. Maar het wordt een ander verhaal wanneer consumenten op zoek gaan naar reviews of informatie.

 

Een voorbeeld: Ik stel Siri (Apple) de vraag: “Waar koop ik het lekkerste brood”? Ik bevind me op mijn kantoor in het pittoreske Limburgse Hegelsom, en Siri weet dit vanzelfsprekend. Ik zal dus niet snel resultaten uit Friesland te zien krijgen. Siri stelt eerst een wedervraag: “Naar wat voor zaken ben je op zoek, bakkerijen of supermarkten”? Netjes van Siri! Ik kies voor bakkerijen. Daarna wordt het interessant. Siri toont me namelijk alleen Duitse bakkerijen. Nu ligt Hegelsom op 28 kilometer van de eerste Duitse locatie, dus er zijn nog volop andere keuzes hier direct in de buurt. De zoekresultaten haalt Siri vanaf reviewsite Yelp. Toch een zorgelijke ontwikkeling, degene die betaald die wordt getoond. Wanneer ik in de internetbrowser op mijn iPhone de opdracht ‘lekkerste brood’ typ, dan verschijnen netjes drie lokale bakkers in de buurt. Terwijl in beiden gevallen Apple degene is die bepaald wat ik te zien krijg.

 

Ga je zelf eens testen? Ik ben benieuwd welke resultaten jij boven water haalt met Voicesearch. Stel eens diverse vragen aan jouw digitale assistent waarvan je zou hopen dat jouw bakkerij naar voren komt. Hiermee creëer je een eerste bewustwording. Ga je ermee aan de slag? Ik help graag!