Het geheim van een effectief spaarsysteem

Joep GommansColumns, Promotie, Winkelcoaching

Bakkers vragen mij regelmatig om advies over het introduceren van een spaarsysteem. Is het nog wel van deze tijd? Zitten klanten er nog wel op te wachten? En als ze dat doen, moeten we dan voor ouderwetse zegeltjes gaan of een digitaal systeem gebruiken?

Nederlanders zijn dol op sparen. Niet voor niets heeft elk grootwinkelbedrijf wel een eigen variant. Jumbo had als een van de weinige grote supermarkten geen spaarsysteem, omdat dit de verkoopprijs onnodig zou verhogen. Toch ging men enkele jaren geleden overstag. Nederlanders willen nu eenmaal sparen!
Een spaarsysteem wordt ook wel een loyaliteitssysteem genoemd. Dit suggereert dat sparen tot meer klantentrouw leidt. Ik ben het daar niet mee eens. Een klant wordt hooguit een beetje afhankelijker van je vanwege het openstaande saldo van spaarpunten. Een trouwe klant krijg je door super klantgericht te zijn en de verwachtingen te overtreffen. Daarmee creëer je fans die trouw zijn aan je bedrijf. Toch ben ik een voorstander van sparen.

Analoog of digitaal?

Het grootste voordeel van een ‘analoog’ spaarsysteem, zoals een bonnetje, zegel of sticker, is dat het beter past bij het ambacht van de bakker en dat je merk meer zichtbaar is. Bonnetjes belanden namelijk op verschillende plekken, zoals de portemonnee of keukenlade. Het grote voordeel van een digitaal systeem is dat je meer inzicht hebt in de openstaande punten, het minder fraudegevoelig is, kansen biedt om e-mailmarketing in te zetten en vaak gekoppeld kan worden aan de kassa. Beide systemen zijn nog steeds geschikt en het beste systeem is het systeem dat bij jou als ondernemer past.

Ik zie veel spaarsystemen die al jaren hetzelfde zijn. Mensen kunnen alleen sparen voor een vast rijtje producten. Zorg ervoor dat het spaarsysteem een vaste plek krijgt in jouw marketingcommunicatie en productintroducties. Liggen de eerste aardbeienlekkernijen weer in de winkel? Geef extra spaarpunten bij aankoop van vier aardbeienschelpen. Zit de ‘R’ weer in de maand? Geef een pak speculaas gratis bij inlevering van spaarpunten. Laat stickers drukken met daarop ‘extra punten bij dit product’ en ‘gratis bij inlevering van spaarpunten’. Je kunt dan de omzet verhogen zonder directe korting te geven.

Beschouw jouw spaarpashouders als fans. Geef ze voorrang bij de intekening op een open dag of verloot af en toe leuke prijzen onder deze groep klanten. Geef ook spaarproducten van grondstofleveranciers zoals messen, mutsen of broodplanken altijd een plek in jouw eigen spaarsysteem. Jouw klanten beginnen de actie al met een saldo spaarpunten waardoor je ook meer punten kunt vragen dan via een kortlopende spaaractie.

Al met al is sparen een effectieve manier om klanten aan je te binden, maar het moet wel goed worden uitgevoerd.

Ik wens je er veel succes mee. En heb je hulp nodig? Ik help graag!

 

Deze column is tevens verschenen in vakblad Bakkerswereld