Hoe geef jij jouw merk betekenis?

bakkerijsupportColumns, Promotie, Storytelling

Als ik aan chocolade denk dan denk ik aan Tony Chocolonely. En dat is knap. Het merk bestaat immers pas 10 jaar. Topman Henk-Jan Beltman is dit jaar benoemd tot marketeer van het jaar waarbij hij gerenommeerde merken achter zich laat.

Echte Storytelling

Als ik aan chocolade denk dan denk ik aan Tony Chocolonely. En dat is knap. Het merk bestaat immers pas 10 jaar. Topman Henk-Jan Beltman is dit jaar benoemd tot marketeer van het jaar waarbij hij gerenommeerde merken achter zich laat. Wat Tony Chocolonely onderscheidt van andere chocolademerken? Het merk is opgericht met een heel duidelijke missie: het honderd procent
slaafvrij maken van de gehele chocolade industrie. Die claim kan het bedrijf nog niet waarmaken, maar het streven blijft. Daarmee beperken de makers zich niet alleen tot de eigen onderneming. Het bedrijf zet nooit betaalde reclame in. Het verspreidt de boodschap via het zelfgecreëerde netwerk van trouwe volgelingen, onder andere via sociale media. Het verhaal van Tony Chocolonely is een schoolvoorbeeld van échte storytelling.

Hoe geef jij jouw merk betekenis?

Als ik onderweg ben, hoor ik veel ondernemers twijfelen: ‘Ik heb niet zoveel bijzonders te melden.’ Maar is dat zo? Vergis je niet! De consument vindt heel veel dingen die de ambachtelijke bakker doet heel speciaal en zeker niet vanzelfsprekend. Wees niet te bescheiden. Deel de mooie verhalen uit de dagelijkse praktijk met uw klanten. Dat kan op veel verschillende manieren. Bijvoorbeeld
door het openstellen van de bakkerij voor publiek of het delen van video’s uit de bakkerij via sociale media en tv-schermen in de winkel. Maak klanten tot fans en ambassadeurs. Zij zijn de échte storytellers!

*Deze Column is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad bakkerswereld.