Hoe je ouderen bereikt? Via Facebook!

bakkerijsupportColumns, Online ondernemen, Promotie

BLOG - bereik ouderen via Facebook

Over het gebruik van Sociale Media is veel te zeggen. Voor de een is het onzin, de ander kan zijn of haar dag er bijna geheel mee vullen. Welke invloed hebben Sociale Media op jouw bedrijf? En op jouw klanten? En niet te vergeten op jezelf als ondernemer?

 

Bakkersklanten zitten niet op Facebook

Wanneer ik met ondernemers praat over het gebruik van Sociale Media voor hun bakkerij dan hoor ik nog weleens twijfels over het gebruik ervan. “We hebben veel oudere klanten in onze winkel dus is Facebook niet zo zinnig”.

 

Newcom Social Media Onderzoek

Onlangs kreeg ik het Nationale onderzoek naar Social Media toegestuurd van Newcom Research & Consultancy. Enkele uitkomsten van dit onderzoek:

 

  • Whatsapp, Facebook en Youtube zijn veruit de drie grootste Sociale Media van Nederland
  • Het dagelijks gebruik van Facebook en Youtube stijgt
  • Het dagelijkse gebruik van Facebook en Youtube onder jongeren daalt
  • Het dagelijkse gebruik van de leeftijdsgroep 65 t/m 79 jaar kende op facebook een stijging van 9% ten opzichte van 2015
  • De leeftijdsgroep 80 jaar en ouder is de hardst stijgende groep gebruikers op zowel Facebook (+54% t.o.v. 2015) als Youtube (+14% t.o.v. 2015)!

 

Met name die laatste verbaasde mij toch ook wel echt. Dat 65plus inmiddels de gang naar de verschillende Sociale Media had gevonden was mij wel duidelijk, maar 80plus?

 

Bakkersklanten zitten ook op Facebook!

Wanneer het ook jouw overtuiging is dat jouw klanten niet tot nauwelijks actief zijn op Sociale Media vanwege hun leeftijd dan hoop ik dat je deze mening gaat herzien. Het complete onderzoek van Newcom kun je gratis aanvragen. Een link tref je aan op mijn website bakkerijsupport.nl onder het kopje downloads.

 

Enkele tips voor een succesvol Social Mediabericht

 

Een succesvol bericht…

  • Is ECHT en spontaan
  • Is kort en krachtig (ca. 40 karakters)
  • Is visueel weergegeven. Foto’s en video’s doen het beter dan tekst.
  • Publiceer je op het juiste moment
  • Publiceer je op dezelfde tijden en dagen als je eerder geplaatste berichten (consistentie)
  • Is actueel en nieuwswaardig
  • Bevat foto’s van mensen, geen opgemaakte reclamecampagnes
  • Bevat storytelling
  • Heeft interactie met jouw netwerk (vraag en antwoord)
  • Soms mogen platte deel/like/winacties best, maar niet te vaak

 

Hoe ziet jouw Social Mediastrategie eruit?

 

Eens verder praten over dit onderwerp of samen jouw Social Mediastrategie vormgeven? Neem dan contact met mij op. Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief op www.bakkerijsupport.nl

 

Joep Gommans

Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer

www.bakkerijsupport.nl; Telefoon: 06-10988842; e-mail: j.gommans@bakkerijsupport.nl; twitter: @bakkerijsupport