Hoe veilig doe jij het?

bakkerijsupportColumns, Online ondernemen

Misschien twijfel jij wel of je er ooit aan moet beginnen, een ander is misschien alweer op de zijne uitgekeken en toe aan een nieuwe. Ik heb het over een webshop. Een vraag die we ons tegenwoordig zeker moeten stellen bij de exploitatie van een webshop is hoe veilig jij de aankoop laat verlopen voor jezelf en jouw klanten. Het klinkt misschien als saaie kost, een onnodige investering of als een ‘ver van mijn bed show’. Toch is internetbeveiliging een steeds belangrijker thema. Niet alleen vanuit beveiligingsoogpunt, ook vanuit commercieel oogpunt.

SSL en PHP

Laat ik beginnen met te zeggen dat het beveiligen van opgeslagen persoonsgegevens bijvoorbeeld op een webshop simpelweg een wettelijke verplichting is. Boetes lopen op tot een krappe 5 duizend euro dus daar wil je niet mee geconfronteerd worden. Wanneer je naar de veiligheid van je website of webshop kijkt kom je al snel uit bij de termen SSL en PHP. Een veilige website wordt in de adresbalk aangeduid met ‘https’ in plaats van ‘http’. De extra ‘s’ staat voor secure. PHP is een van de vele programmeertalen waarmee websites ontwikkeld kunnen worden.  Veel bedrijven krijgen tegenwoordig te maken met aanvallen van hackers. In het nieuws waren onlangs nog de aanvallen op diverse banken waardoor pinautomaten blokkeerden en betalingsverkeer stil kwam te liggen. Met name het ontbreken van een SSL certificaat en een verouderde PHP-versie maken veel websites erg kwetsbaar. Controleer jouw website en webshop op ‘https’ en zorg ervoor dat jouw website of webshop altijd up to date is. Daarnaast is het up to date houden van Windows en het maken van structurele backups natuurlijk een must.

Wat heeft dit met commercie te maken?

Ok, tot zover het vraagstuk vanuit technisch aspect. Maar wat heeft dat dan eigenlijk met commercie te maken? Diverse browsers waaronder Firefox en Google Chrome waarschuwen gebruikers tegenwoordig wanneer een website niet is versleuteld met een SSL-certificaat. De website wordt als onveilig aangeduid. Waar deze waarschuwing in het verleden nog aardig verstopt zat, gaat men deze steeds nadrukkelijker tonen. Met name op plekken waar persoonlijke gegevens achtergelaten moeten worden zoals op een webshop, gaan consumenten vaker afhaken wanneer de veiligheid niet in orde is. En dat kost omzet! Ook google heeft een actieve strategie ingezet om onveilige websites te bannen. Websites zonder SSL worden simpelweg minder hoog weergegeven in de zoekresultaten dan veilige websites.

Vroeger was een SSL certificaat een kostbare aangelegenheid. Tegenwoordig bieden veel hostingpartijen SSL al aan binnen hun bestaande pakketten zonder extra kosten. Vraag je websitebouwer, bakkerij-automatiseerder of systeembeheerder naar jouw huidige situatie en neem daar waar nodig aanvullende maatregelen.

WordPress website? Dan kan ik je ook helpen!

*Deze column is in gedrukte vorm tevens verschenen in vakblad Bakkery Next

Joep Gommans

Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer