Hoe ziet jouw kerstlijst eruit?

Joep GommansColumns, Online ondernemen

Onlangs mocht ik verschillende workshops geven bij Marti Orbak software. In drie dagen kwamen er 27 bedrijven voorbij met in totaal 54 deelnemers. Ze gingen aan de slag om meer omzet uit hun eigen webshop te halen. In de ochtend zijn we begonnen met productfotografie met de smartphone. Dat je vandaag de dag geen fotograaf of professionele apparatuur meer nodig hebt voor mooie productfoto’s met een witte achtergrond, bleek wel toen ik de deelnemers liet kiezen uit zes verschillende foto’s. Vijf van de foto’s waren met een smartphone door bakkers geknipt na het volgen van een van mijn workshops. Eén foto was gemaakt door een fotograaf in de studio toen ik zo’n 11 jaar geleden mijn eigen eerste webshop opende. Deelnemers herkenden de foto van de fotograaf niet. Hét bewijs dat je vandaag de dag met je smartphone, een light box, tips en tricks en de juiste App genoeg bagage hebt om je eigen mooie productfoto’s te schieten.

Tijdens het middaggedeelte zijn we aan de slag gegaan met het optimaliseren en de promotie van de webshop. Als ik even kijk naar wat de Quick Wins waren, dan blijkt dat voornamelijk veel websites onvoldoende doorklikmogelijkheden hadden naar de webshop. Veel klanten komen via Google binnen op de homepage van de website. Als je dan je webshop verstopt in een menu, dan mis je veel kansen. Mijn advies: maak veel verschillende routes naar je webshop. De ene klant klikt sneller op het woord webshop, de andere klikt sneller op het woord bestellen. Vernoem ze dus beiden. Als je een button maakt naar jouw specialiteiten, verwijs die button dan direct naar het specialiteitenassortiment in je webshop, zonder tussenkomst van extra websitepagina’s.

Klanten komen niet zomaar op je webshop terecht. Daarvoor heb je de inzet van promoties nodig. Dat kunnen online promoties zijn via sociale media, e-mail marketing, Google vindbaarheid of vermeldingen op je website zelf. Maar denk ook aan offline verbinding vanuit de winkel naar je webshop. Wanneer je een flyer maakt, een cadeaubon of andere gedrukte promotiematerialen, zet er dan opvallende verwijzingen op naar jouw webshop. Maak gebruik van QR-codes die de klant gemakkelijk naar de juiste plek verwijzen.

Een goede webshop heeft als voordeel dat het enorm veel gebruiksgemak biedt voor zowel de klant als jezelf. Voorwaarde is dan wel dat je geïnvesteerd hebt in goede en snelle techniek die dat gebruiksgemak ook daadwerkelijk biedt. Wist je dat de gemiddelde bestelwaarde van een webshopbestelling vele malen hoger is dan een bestelling die via de winkel of de telefoon gedaan wordt? De belangrijkste reden hiervoor is dat de klant alle rust en tijd heeft om een bestelling te plaatsen. Hij of zij kan bij wijze van spreken de hele avond vanuit huis op de luie stoel doen over het plaatsen van een bestelling. En misschien loopt er in die huiskamer nog wel iemand anders rond die ook nog even meekijkt, en ook iets lekkers tegen komt in de shop. In de winkel of aan de telefoon wordt de klant vaak toch opgejaagd. Dat kan komen doordat er andere klanten achter hem of haar staan te wachten, of doordat men voelt dat het telefoontje wellicht toch iets gehaast wordt afgewerkt, want de winkel staat vol. Thuis heb je alle rust en klik je dus meer producten in je winkelmandje. Des te meer reden voor jou om zoveel mogelijk bestellingen via de webshop te willen ontvangen.

Mijn vraag aan jou: hoe ziet jouw kerstlijst er dit jaar uit?

Als ik kerstlijsten van bakkers onder ogen krijg, dan zie ik nog heel vaak de traditionele lijst. Een opsomming van producten met verkoopprijzen met erachter de mogelijkheid om een aantal in te vullen. Op die lijst staat dan met een beetje geluk wel de mogelijkheid vermeld om ook via de webshop te bestellen. Maar wanneer ik de lijst even als leek bekijk, dan zegt die lijst eigenlijk: het allerliefste hebben wij dat jij deze lijst gewoon invult en inlevert. Besef je dat het grootste gedeelte van jouw klanten het gemakkelijker vindt om via de webshop te bestellen. Althans, als je een gebruiksvriendelijke en complete webshop hebt. Op de webshop staan immers alle producten met mooie foto’s afgebeeld en er is extra productinformatie aanwezig. Sommige klanten hebben misschien nog niet eerder via de webshop besteld, dus ze weten simpelweg niet beter.

Mijn advies: denk anders na over jouw kerstlijst dit jaar. Maak geen traditionele lijst, maar een aantrekkelijke folder. De folder geeft meer ruimte voor het tonen van grotere foto’s, onderscheidende teksten, QR-codes en linkjes naar productvideo’s. Die folder geef je sowieso aan alle klanten mee. Dat kan fysiek via de winkel, maar natuurlijk ook via jouw online kanalen in digitale vorm. Maak daarnaast een losse lijst. Dat mag gewoon een iets wat saai zwart-wit kopietje zijn. Hierop kunnen klanten die niet via de webshop willen bestellen, toch een bestelling doorgeven. In de winkel laat je de keuze aan de klant. Maar natuurlijk laat je de verkoopmedewerkers enthousiast vertellen hoe gemakkelijk het is om via jouw webshop te bestellen. En geven ze de losse bestellijst er dus niet meer standaard bij. Je bespaart enorm veel werk, hebt minder kans op fouten, zorgt voor blije klanten en extra omzet. Uit ervaring bij een aantal andere bakkers blijkt dat slechts 10 tot 25% van de klanten een bestellijst erbij meeneemt. De rest bestelde gewoon lekker via de webshop.

Ik stel je dus nog graag één keer de vraag: hoe ziet jouw kerstlijst er dit jaar uit?

En heb je hulp nodig? Ik help graag!