Hoe ziet jouw marketingkalender voor 2021 eruit?

Joep GommansColumns

Hoe ziet jouw marketingkalender voor 2021 eruit?

 

Ik weet het: Het is bijna december en corona zorgt voor extra druk op de organisatie. Toch vraag ik me af of je al hebt nagedacht over jouw marketingkalender voor 2021. En daarmee bedoel ik niet of je hebt nagedacht welke weekaanbiedingen je zoal gaat inzetten.

 

Waar ik op doel is hoe je in 2021 jouw echte verhalen echt goed gaat vertellen. Hoe je trouwe klanten die ook tijdens de huidige crisis jouw winkel blijven bezoeken, gaat verrassen en bedanken. Hoe je nieuwe klanten die je het afgelopen jaar hebt mogen verwelkomen tot fan gaat maken. Waardoor het blijvende klanten worden die zelfs kunnen uitgroeien tot ambassadeurs. Welke vormen van marketingcommunicatie je gaat inzetten, zowel offline als online. Denk aan sociale media marketing, videomarketing, guerrillamarketing, traditionele vormen van gedrukte marketing, e-mailmarketing en natuurlijk de marketing in jouw winkel(s).

 

Alles draait om mensen! Welk plan je ook hebt, welke vorm van marketing je ook bedrijft, besef: Jouw mensen zijn de belangrijkste vorm van marketing. Wil je klanten tot fan maken? Dan gaat alleen een goed product, in een mooie winkel, met puike website en social media promotie, daar niet voor zorgen. Je hebt er mensen in jouw organisatie voor nodig die altijd oprecht willen helpen. En dat ook nog doen wanneer we zoals nu in moeilijke tijden verkeren. Dat is ook de reden dat je in crisistijd veel nieuwe klanten kunt winnen, en bestaande klanten tot fan voor het leven kunt maken. Lukt het jouw mensen om elke dag één fan te maken? Tip: Lees het boek één fan per dag van Jos Burgers ter inspiratie.

 

Probeer elk kwartaal iets dat onderscheidend is te doen. Marketing bedrijven betekent niet dat je elke week bedenkt welk product in de aanbieding is. Natuurlijk kan een weekplanning je helpen om ervoor te zorgen dat er geregeld andere product in de aandacht staan, maar besef daarbij dat het dan meer draait om de ‘A’ van Aandacht dan om de ‘A’ van Aanbieding. Veel belangrijker is het om iets anders te doen dan anderen. Dat kan een onderscheidende productintroductie zijn, een ludieke Guerrilla marketingactiviteit of het verrassen en verwonderen van klanten op een andere manier.

 

Durf jij het aan? Om een lege kalender van 2021 te pakken en voor elk kwartaal minimaal één echte onderscheidende marketingactiviteit op te schrijven? Ik wens je er veel succes bij! Hulp nodig? Ik help graag!

 

Joep Gommans | Bakkerij Support | Marketing voor Bakkers

 

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakkerswereld