Hoeveel soorten witbrood heb jij in je assortiment?

bakkerijsupportAssortimentsmanagement, Columns

Enkele maanden geleden lanceerde ik mijn platform voor consumentenonderzoek ‘bakkersonderzoek’. Inmiddels hebben er bijna 50 winkels deelgenomen aan het onderzoek en ontstaat er langzaamaan een duidelijk beeld van de klantwaardering- en behoeftes van de Nederlandse consument.

Een van de onderdelen binnen het onderzoek is meer inzicht krijgen voor assortimentsmanagement. Een onderwerp waar nog veel te winnen is voor de meeste bakkerondernemers. Een goed assortiment sluit aan op de (latente) wensen van je consument, brengt jouw sterke en onderscheidende punten naar voren en is een goede vertegenwoordiging van je eigen merk. En last but not least zorgt het voor rendement van je onderneming.

Bij het analyseren van de resultaten van bakkersonderzoek valt me iets op. 55% van de consumenten geeft aan het liefste volkorenbrood te eten. 50% heeft een voorkeur voor meergranen. Consumenten mogen meerdere voorkeuren aangeven, het totaal is dus hoger dan 100%. Op zich is dit niet nieuw. De voorkeur voor volkoren en meergranen is al eerder via andere onderzoeken naar buiten gebracht. Verder zien we dat 22% een voorkeur heeft voor spelt, 23% voor tarwebrood, 16% voor witbrood en 12% voor desembrood.

Hoe ziet jouw assortiment eruit? Ik bezoek veel bakkerswinkels. Wat me daarbij vaak opvalt is dat het assortiment witbrood en tarwebrood oververtegenwoordigd is. Bus, vloer, sesam, maanzaad, tijger, casino en ga zo maar door. Het aantal soorten volkoren, meergranen en spelt zijn vaak lager dan het aantal soorten witbrood. En dat is raar. De consument, en uiteraard zijn er individuele verschillen, geeft toch aan dat de behoefte anders is. Nog opvallender is de uitkomst van de vraag aan diverse bakkers hoeveel soorten meergranen-volkorenbroden zij in het assortiment hebben. Het antwoord is vaak nul, een of twee. Gezien de uitkomsten van bakkersonderzoek zou een meergranen-volkorenbrood het meest populaire brood kunnen zijn.

Goed assortimentsmanagement betekent soms ook afscheid durven nemen van producten om ruimte te scheppen voor verandering. En mijn advies is daarbij: één product erin, twee producten eruit. Zo neem je geleidelijk afscheid van veel producten die geen goede reden (meer) hebben om in je assortiment te zitten. Zorg er wel voor dat jouw medewerkers en consumenten worden meegenomen op jouw ‘assortimentsreis’. Met de botte bijl producten schrappen gaat voor veel onrust en ontevredenheid zorgen. Geef sneetjes van een alternatief brood mee aan klanten die op vaste basis een brood kopen dat in de nabije toekomst het assortiment gaat verlaten. Vraag begrip en laat klanten en medewerkers meedenken.

Ook benieuwd hoe uw klant over u denkt en wat de behoeftes zijn? Kijk op www.bakkerijsupport.nl/bakkersonderzoek


*Deze bijdrage is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakery Next