Terwijl ik dit schrijf, geniet ik van de zomerzon. Het is buiten 25 graden en mijn vakantie staat voor de deur. Maar ondanks de zomerse temperaturen, wil ik het hebben over een onderwerp dat enkele maanden vooruit ligt: de decembermarketing. Het klinkt misschien als een vreemde timing, maar juist nu is het de perfecte tijd om te beginnen met plannen.
Elke keer als ik bakkers spreek, hoor ik dezelfde verhalen. De zomer is net voorbij, en ineens is het herfst. Voor je het weet, staat december alweer voor de deur. Hoe vaak heb je niet gedacht: “Dit jaar begin ik eerder!” om vervolgens te laat te zijn en in de hectiek te belanden? Het gebeurt de besten van ons. Maar, waarom wachten? Waarom niet nu al de eerste stappen zetten?
Laten we eerlijk zijn: de decembermaand is cruciaal voor ons als bakkers. Het is de maand waarin we kunnen uitpakken met specialiteiten, waarin we ons echt kunnen onderscheiden. Toch zie ik vaak dat veel bakkers elk jaar weer verrast worden door de snelheid waarmee december nadert. De supermarkten liggen al vol met look-a-like kerststollen en amandelstaven voor je er erg in hebt. En ja, voor prijzen die wij niet kunnen evenaren. Maar dat hoeft ook niet.
Ik zie twee soorten bakkers als het gaat om de najaarsproducten. Aan de ene kant heb je de pioniers, de vernieuwers. Zij komen elk jaar met iets nieuws en bijzonders. Hun winkels stralen creativiteit uit en hun Socials staan vol met aantrekkelijke, unieke producten en activiteiten. Dan heb je de andere groep, de bakkers die vasthouden aan hetzelfde draaiboek dat ze jaren geleden hebben geschreven. Hun assortiment verandert nauwelijks en dat is jammer.
Natuurlijk begrijp ik dat vernieuwing tijd en moeite kost. Het is makkelijker om te blijven hangen in wat je altijd hebt gedaan. Maar in een tijd waarin supermarkten stunten met prijzen, is dat niet genoeg. Klagen over de lage prijzen van de concurrentie helpt niet. Wat wel helpt, is op tijd beginnen en met iets unieks komen. Iets waar je klanten voor naar jou komen en niet naar de supermarkt.
Als je nu al begint met de voorbereidingen, heb je de tijd om te experimenteren. Probeer eens iets nieuws, iets bijzonders. Organiseer een proeverij in je winkel, vraag je klanten om feedback en gebruik die input om je producten te verfijnen. Denk aan speciale acties of samenwerkingen met lokale ondernemers. Hoe leuk zou het zijn om bijvoorbeeld een adventskalender te maken met elke dag een andere verrassing erin. Ik wens je veel succes en plezier met de voorbereidingen. Vergeet niet: een goede voorbereiding is het halve werk.
Dus, wat wordt jouw verrassende decemberproduct of activiteit dit jaar?
Deze column is ook in gedrukte vorm verschenen in bakkersvakblad Bakery Next.