Kies of wordt gekozen!

bakkerijsupportColumns

Bakkerij Support logo

Deze Blog is ook verschenen als column in vakkrant Bakery Next, jaargang 2015, editie 13

 

We lezen het zo vaak in de vakbladen of online: ‘ondernemers die duidelijke keuzes maken zijn succesvol’.

 

Een waarheid als een koe als je het mij vraagt, maar de eerlijkheid is ook dat dit voor de meeste ondernemers zeker geen vanzelfsprekendheid is. Keuzes maken betekent vaak ook verregaande veranderingen doorvoeren, en laten we daar als mensen nu net niet zo van houden. Ik hoor bakkers vaak iets zeggen in de trant van ‘leuk hoor, zo’n winkel met open bakkerij en een heel smal assortiment, maar als je afhankelijk bent van je huidige omzet kun je morgen niet ineens alles anders doen’.

 

Laten we eerlijk zijn. Als je omzet elk jaar met tientallen procenten groeit en je rendement is hoog dan is er weinig reden om de dingen morgen rigoureus anders te gaan doen dan vandaag. Veel bakkers zitten echter niet in deze luxe situatie. Assortimentsmanagement hoeft jouw oplossing niet te zijn, er zijn tal van creatieve manieren om uitdagingen aan te pakken.

 

Veel ondernemers zitten naar mijn bescheiden mening vaak vast in hun eigen patroon. Sluiten zich gedeeltelijk af van de buitenwereld en weten hierdoor niet meer goed wat er speelt bij hun eigen klanten. Hoe vaak ga jij zelf brood kopen bij de supermarkt en ervaar je hoe het brood van de industrie smaakt? Of hoe klantvriendelijk de dames en heren op de broodafdeling zijn? Om te weten wat je anders moet doen is het belangrijk om te weten wat de kwaliteit van het vergelijkingsmateriaal is.

 

Ik zeg niet dat het makkelijk is om morgen alles anders te gaan doen dan vandaag, maar zo snel hoeft het ook niet te gaan. Het begint met heldere keuzes maken. Daarna volgen de plannen en de uitvoering. Je blik open stellen is de belangrijkste stap! De enige fout die je kunt maken is om niets te kiezen. Uiteindelijk haalt de tijd je dan vanzelf een keer in en ben je waarschijnlijk te laat om nog te veranderen.

 

Ben eens kritisch naar jezelf. Wat zou jij in jouw bakkerij of winkel volgende week anders kunnen, willen, misschien zelfs wel moeten doen dan deze week? Misschien is het tijd om goede voornemens eens in de praktijk te brengen. Er zijn altijd redenen om iets niet te doen, maar er zijn waarschijnlijk meer redenen om het juist wél te doen.

 

Succes met kiezen!