Succesvolle ondernemers hebben vaak één ding gemeen. Ze hebben heldere keuzes gemaakt en bieden iets anders aan dan vele anderen. Ik denk dat we diep van binnen allemaal wel weten dat het belangrijk is om keuzes te maken. Focussen op hetgeen waarin we goed zijn, waarmee we ons onderscheiden, waaraan we plezier beleven en waarmee we in de behoefte kunnen voorzien van onze beoogde doelgroep. Maar toch is kiezen een van de moeilijkste dingen die er bestaat. Kiezen geeft namelijk kiespijn.
Het eerste kwartaal van 2020 is wellicht voor jou ook een mooi moment om de balans op te maken. Wat zijn de mooiste dingen uit het afgelopen jaar die zijn bijgebleven? En wat zijn de minder leuke dingen geweest? En zijn er lessen die je kunt meenemen? Wat je ook doet, als je maar kiest.
De keuzes die de klant maakt zijn grillig. Dat werd mij onlangs weer bevestigd tijdens de voorbereidingen van de Bakkersvisie klantsafari die we organiseerden in de binnenstad van Nijmegen. Gewapend met wandelschoenen en een paraplu legden we de inspirerende klantsafari af die in het teken stond van ervaren, leren en inspireren. Op diverse plekken in Nijmegen bekeken we onder andere het ontbijtgedrag van de huidige en toekomstige klant. De keuze is reuze. Niet ontbijten, thuis ontbijten, op school ontbijten of op het werk ontbijten. Ontbijt dat meegenomen is van huis, dat gekocht is onderweg, of gekocht in de kantine van school of werk. Ontbijten met brood, granen, zuivel, groenten, fruit of snacks.
Het aantal plekken waar je ontbijt of lunch kunt kopen is enorm. Zelfs op plekken waar je het totaal niet verwacht zoals de openbare bibliotheek wemelt het van de mensen die met een boek of laptop in de hand een uitgebreid ontbijt of lunch verorberen. De strijd om de euro is hevig. Als bakkers hebben we mooie producten in huis om verschillende eetmomenten in te vullen. Maar weten we de toekomstige consument nog wel aan te spreken? Spelen we voldoende in op wensen en behoeften van Millennials en Generatie Z? Hebben we het juiste assortiment? Zitten we op de juiste locaties? Hebben we de juiste openingstijden?
Welke keuze jij maakt dat bepaal je zelf. Maar maak niet de fout door niet te kiezen. Want wie niet kiest, daarvoor wordt gekozen.
*Deze column is tevens verschenen in vakblad Bakkerswereld.