Maatschappelijk verantwoord én commercieel ondernemen?

bakkerijsupportColumns, Promotie

MVO maatschappelijk verantwoord ondernemen bakkerij

De primaire doelstelling van het voeren van een onderneming is het maken van winst. De dikke van Dale; ‘een op winst gericht bedrijf dat voor eigen risico werkt’. Daarnaast heeft elk bedrijf zelf zijn eigen normen, waarden en doelstellingen. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoort daar vaak bij.

Wanneer ik ondernemers hoor praten over MVO dan blijkt eens te meer dat men dit een lastig onderwerp vindt. De ondernemers die MVO echt in de genen hebben zitten en dit bijna verheven hebben tot hun primaire doel ‘schamen’ zich er bijna voor om het actief in hun communicatie naar buiten te brengen. Andere ondernemers zijn de mening toegedaan dat MVO altijd geld kost en in financiële zin niets oplevert.

In de huidige maatschappij is het inmiddels wel geaccepteerd dat commerciële initiatieven hand in hand gaan met non-profit initiatieven. Door bezuinigingen van de overheid hebben deze twee partijen elkaar ook vaker nodig dan in het verleden. Wat mij betreft is er helemaal niets mis met een initiatief dat én winstgevend is, én maatschappelijk verantwoord is.

Als voorbeeld neem ik het initiatief ‘De Echte Oliebol’ dat ik samen met mijn broer en collega bakker Marc Fleuren in 2013 in de markt heb gezet. De echte Oliebol staat voor het trakteren van deelnemers en vrijwilligers van lokale zonnebloemafdelingen door het hele land. We zorgen daarmee voor een glimlach op duizenden gezichten tijdens de week van De Echte Oliebol. Daarnaast zorgt het voor een enorme boost in traffic, naamsbekendheid, goodwill, omzet en rendement voor de deelnemende bakkers. De actie is voor beiden partijen zeer succesvol en dat maakt het tot een actie die toekomstbestendig is.

De week van De Echte Oliebol zal dit jaar van 7 tot 12 november plaatsvinden. De actie is exclusief voor bakkers die aangesloten zijn bij het echte bakkersgilde. Interesse? Inschrijven kan tot 1 oktober, meer info is te vinden op www.deechteoliebol.nl

Eens verder praten? Neem dan contact met mij op. Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief op www.bakkerijsupport.nl

Joep Gommans
Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer