Mag ik een worstenbroodje zonder worst?

Joep GommansColumns

Je denkt misschien dat vegan en vegetarisch eten alleen voor hipsters uit de Randstad is. Of een hype die zo weer over is. Maar dat is een vergissing: vegan en vegetarisch eten zijn geen bevliegingen, maar serieuze trends die jouw markt veranderen. En dat betekent dat je er niet omheen kunt als je wilt blijven meedoen.

 

Vegan en vegetarisch eten zijn namelijk niet meer voor een klein clubje, maar voor de massa. Steeds meer mensen kiezen ervoor om minder of geen vlees, zuivel en eieren te eten, om allerlei redenen. Sommigen doen het voor hun lijf, anderen voor de planeet, weer anderen voor de dieren. En sommigen doen het gewoon omdat ze het lekker vinden. Uit onderzoek blijkt dat in 2020 zo’n 5% van de Nederlanders vegan of vegetarisch was, en dat dit percentage in 2030 zal verdubbelen. Dat zijn dus veel potentiële klanten die op zoek zijn naar plantaardige alternatieven voor hun dagelijkse menu.

 

En wat heeft dat met jou als bakker te maken? Nou, alles. Want als je denkt dat vegan en vegetarisch eten alleen over sla en soja gaat, dan zit je er flink naast. Er is namelijk een enorme vraag naar vegan en vegetarische producten in alle soorten en maten, inclusief brood, gebak, koekjes en snacks. Denk bijvoorbeeld aan croissants zonder boter, taarten op basis van plantaardige slagroom, muffins zonder melk en worstenbroodjes zonder worst. Klinkt dat raar? Dat is het niet. Er zijn namelijk allerlei plantaardige ingrediënten die je kunt gebruiken om dezelfde smaak, textuur en kwaliteit te krijgen als met dierlijke producten. Denk aan margarine, plantaardige melk en slagroom, soja, lijnzaad en nog veel meer. Een mooi voorbeeld in onze eigen branche is de Vegan Bakker van Lucas en Jolanda Vermeulen in Heusden.

 

Maar waarom zou je als bakker moeite doen om vegan en vegetarische producten aan te bieden? Omdat je daarmee een kans hebt om je te onderscheiden van de concurrentie. Want hoewel de vraag naar vegan en vegetarische producten groeit, is het aanbod binnen het ambacht nog steeds beperkt. Dat betekent dat je als bakker die wel plantaardige producten aanbiedt, een unieke meerwaarde kunt bieden aan je klanten. Je kunt laten zien dat je meegaat met de tijd, dat je oog hebt voor de wensen van je klanten en dat je kwaliteit levert. En het mooie is: je hoeft niet meteen je hele assortiment om te gooien. Je kunt beginnen met een paar producten die makkelijk te vervangen zijn.

 

Kortom: vegan en vegetarisch zijn geen bedreigingen voor de bakker, maar kansen. Veel succes met het benutten van deze kansen! En heb je hulp nodig? Ik help graag!

 

*Deze column is ook verschenen in vakblad Bakkerswereld.