Mag een klant zijn bestelling appen in 2018?

bakkerijsupportColumns, Online ondernemen

Gisteren stuurde ik een appje aan mijn lokale bakker. Mag ik voor morgen een halfje witbrood? Na enkele minuten kreeg ik een duimpje omhoog terug. En de volgende dag lag het halfje netjes op me te wachten toen ik vanuit het werk om 17:45 uur nog even snel langs de bakker ging. Superhandig toch?

Ik hoor je al denken. Handig voor de klant ja, maar niet zo handig voor mij. Wie is die klant dan? In welke winkel wil hij of zij de bestelling afhalen? Wie gaat die berichten lezen en erop reageren? Allemaal praktische bezwaren die ik begrijp en die vanuit organisatorisch oogpunt heel legitiem zijn. Maar als je eerlijk bent. En je bekijkt het alleen door de ogen van de klant? Dan moet je toch ook zeggen dat het heel klantvriendelijk is of niet?

WhatsApp is het grootste sociale platform van Nederland. Met 11 miljoen gebruikers waarvan 8 miljoen dagelijkse gebruikers laat het Facebook net achter zich. Door de directe persoonlijke interactie is het een uitermate geschikt kanaal voor servicecommunicatie. Iets bestellen, een vraag stellen over ingrediënten of een fotootje sturen wanneer een product misschien niet helemaal aan de verwachtingen heeft voldaan.

WhatsApp richt zich op dit moment vooral op consumenten. Er zijn al wel ondernemers, ook bakkers, die er succesvol gebruik van maken maar die zijn nog schaars. Daar gaat in 2018 zeker verandering in komen. WhatsApp heeft onlangs namelijk zijn eerste versie van WhatsApp Business gelanceerd. En naar verwachting zal die dienst in 2018 ook in Nederland beschikbaar worden. De overeenkomsten met de reguliere WhatsApp zijn groot. Je staat gewoon in de tijdlijn tussen alle andere berichten en de interface ziet er vergelijkbaar uit. Door het toevoegen van specifieke functies is de app geschikt voor commercieel gebruik. Denk aan automatische responsberichten, een vast telefoonnummer kunnen gebruiken, een zakelijk profiel kunnen vullen en statistieken.

Durf jij het aan? WhatsApp in 2018 voor jouw bakkerij?  Hulp nodig? Ik help graag!

*Deze column is in gedrukte vorm tevens verschenen in vakblad Bakkerswereld