Mag ik dat zeggen? Dat mag ik zeggen!

bakkerijsupportColumns, Storytelling

Al enkele maanden speelde ik met de gedachte om deze column te schrijven. Omdat het niet in mijn aard ligt om andermans initiatieven te bekritiseren deed ik het niet. Onlangs vroeg een bakker-ondernemer me om er toch iets over te schrijven. Hij was zeker niet de eerste die zijn ongenoegen uitte over deze kwestie. “Mag ik dat wel zeggen?”, vroeg ik de ondernemer? “Dat mag jij zeggen!”, was zijn antwoord. Bij deze.

Ik heb het over de storytelling-campagne ‘bakkersverhalen’ die op dit moment gaande is binnen onze branche met in de hoofdrol twee sprookjesfiguren.

Storytelling is ontstaan als reactie op traditionele reclame. Reclame waarin de werkelijkheid compleet verdraaid wordt met als enige doel de consument te verleiden tot het aankopen van een product. De hedendaagse consument is er wars van. Wars van nep. Als reactie ontstond contentmarketing en storytelling. Oftewel het vertellen van je verhaal met échte inhoud.

Bakkers en storytelling

Storytelling past uitstekend bij ons mooie ambachtelijke bakkersvak. Verhalen delen over historie, grondstoffen en bakkerspassie. Het enige dat we moeten doen is de mooie verhalen die we al hebben op een goede manier delen.

Toen de campagne voor het eerst in de publiciteit kwam verklapte men de ondertitel ‘sprookjes bestaan niet, een goed verhaal wel’. Eindelijk, dacht ik. Eindelijk worden de mooie en échte verhalen gedeeld. Ik was dan ook erg teleurgesteld toen het in de uitvoering bleek te gaan om een, en ik quote een handjevol bakker-ondernemers, “kinderachtig sprookje”. In plaats van een goed verhaal te vertellen worden er juist wél sprookjes verteld. Een gemiste kans.

De echte storyteller

Gelukkig is de échte storyteller van de bakkerij inmiddels opgestaan. Zijn naam? Robèrt van Beckhoven! Robèrt is al jarenlang een ambassadeur van ons vak. Met zijn nieuwe Tv-programma ‘brood’ neemt hij de kijker mee in de wondere, maar échte wereld van het brood. Hiermee vertolk hij de rol van storyteller op de manier zoals ik het in ieder geval graag zie. En afgaande op ca. 1 miljoen kijkers denkt een groot gedeelte van de Nederlanders daar blijkbaar hetzelfde over!

Videomarketing

Ik begrijp dat we niet allemaal een omroep achter ons hebben staan met een team van cameramensen en regisseurs. Toch kun jij ook video eenvoudig en succesvol inzetten voor jouw bakkerij. Zoek iemand in je organisatie of netwerk met gevoel voor video, een beetje handigheid in het bewerken en je bent al een heel eind. Maak een lijstje van producten, processen of verhalen die je wil delen en begin met filmen. Maak je video niet langer dan 40 seconden en kom in de eerste 3 seconden tot de kern. Gebruik facebook en YouTube voor het delen van je verhalen. Verloot met een knipoog ook enkele producten onder de delers/likers zonder dat het schreeuwerig wordt. Bouw hiermee aan je eigen trouwe netwerk van fans en ambassadeurs.

Veel succes met storytellen! Hulp nodig? Ik help graag!