Het moment waarop je weet dat een goede opvoeding is geslaagd

bakkerijsupportColumns

Op zaterdag 23 december moest ik, net als enkele andere miljoenen Nederlanders nog boodschappen doen. Het is de laatste jaren voor mij een bijzondere gewaarwording om op deze dag niet vol in de kerstdrukte te zitten, maar daarover zou ik een aparte column kunnen schrijven 😉

Bij de Hema vond ik leuke kleine glaasjes die gewenst waren voor een aperitiefje bij het kerstdiner. Mijn zoon van 6 jaar was mijn metgezel. Toen ik wilde afrekenen hoorde ik hem vragen: “Zijn dit neppers?”. Niet begrijpend waarop hij doelde vroeg ik hem wat hij bedoelde. Hij herhaalde zijn zin, en wees daarbij op iets wat bedoeld was als een Kerststaaf. De staven waren tijdens het transport beschadigd, stonden verticaal opgesteld en daardoor doorgezakt en het victoriaschaafsel was los en aan de verpakking geplakt. Niets aan dit product deed me denken aan wat de Hema er waarschijnlijk toch mee bedoelde: een lekkere luxe roomboter kerststaaf.

Ik lachte en antwoordde: “Inderdaad, dit zijn neppers”. Logica van een kind. Heerlijk recht door zee, eerlijk en oprecht. En hij had natuurlijk hartstikke gelijk, en ik was blij met zijn redenatie! Dit product leek in de verste verte niet op de producten die ik bij jullie gezien heb. In jullie winkels, op jullie Sociale media. Dit product van de Hema en jullie producten hebben onderling bijna geen overeenkomsten meer. Toch heten ze hetzelfde en vergelijkt de consument dus ook de verkoopprijs. Oneerlijk maar wel de realiteit. Het antwoord dat we als ambachtelijke branche moeten blijven geven is onderscheidend vermogen, extra toegevoegde waarde, verhoogde graad van service en kwaliteit. Wel in die volgorde wat mij betreft. Met alleen kwaliteit kom je er niet. Je zult anders moeten zijn dan anderen.

Het nieuwe jaar is weer losgebarsten. Ik heb er zin in, ik hoop jij ook. Heb je zin om het jaar direct goed te beginnen? Bijvoorbeeld met een Bakkerij Make-over? Misschien is het event BakkersVisie dat ik op maandag 5 februari samen met Puratos en de BakkerijMonitor organiseer dan precies wat je zoekt! Kijk op bakkersvisie.nl voor meer info.

Wat zijn jouw doelen voor 2018? Kan ik je helpen? Ik help graag!

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in bakkersvakblad Bakery Next

 

Joep Gommans

Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer

www.bakkerijsupport.nl