Tijdens het event bakkersvisie dat ik samen met Puratos en BakkerijMonitor organiseerde hadden we Arthur Feenstra, eigenaar van Only for Men, en Tineke en Menno Plagmeijer van broodje van Eigen deeg uit Groningen bereid gevonden om hun succesverhalen te delen. Verhalen vol passie en gedrevenheid. Een samenvatting van het succes wat recht doet aan hun verhaal: Focus, en zorg voor veel beleving.
De focus van de een ligt volledig op mannen, de focus van de ander op Franse bakkersspecialiteiten. “Als je iets kan aanbieden wat niemand heeft dan heb je ook geen concurrentie”, aldus de eenvoudige verklaring. Uiteraard is het succes van beiden niet zo eenvoudig als het lijkt. Veel lef en doorzettingsvermogen waren ervoor nodig, doorgaan op momenten dat het moeilijk was en geloof houden in de eigen strategie.
Arthur Feenstra: “Mannen hebben een hekel aan winkelen en aan de drukke winkelstraat. Een man wil voor de deur kunnen parkeren en snel weer weg als hij klaar is. Onze winkels liggen dan ook op plekken waar reguliere modezaken nooit of te nimmer zouden willen zitten. Op plekken aan de rand van de grote steden. Dan ligt er wel een uitdaging, want de klant moet je wel weten te vinden. Doordat we fors besparen op de huurkosten kunnen we meer uitgeven aan beleving en onderscheidende marketing. In onze winkels staat beleving voorop. Een simpel kopje koffie aanbieden is niet voldoende”. Dat Only for Men die belofte nakomt blijkt wel uit de filmpjes en voorbeelden die volgen. Een privéconcert van Typhoon, Spinning marathons, Formule 1 kijken en bierproeverijen. Slechts enkele voorbeelden van events die men in de winkels organiseert. En inmiddels zijn dat er 120 per jaar. Daarmee maakt men met recht een feestje voor de man op de winkelvloer.
Broodje van eigen deeg uit Groningen bestaat nu 3 jaar en heeft de volledige blik op Franse bakkersproducten. Menno en Tineke Plagmeijer: “Alles is Frans behalve de bakker, dat is onze belofte aan onze klant. Daarnaast is een belangrijk onderdeel van onze visie het feit dat we elke dag wel iets willen veranderen. Dat dragen we ook uit naar onze medewerkers. Hiermee zorgen we ervoor dat we scherp blijven en dat we blijven leren”. De winkel ligt in de binnenstad van Groningen. Een foto laat het straatbeeld zien van een drukke zomerse dag, de straat ziet zwart van de mensen. Volop omzetkansen dus. Broodje van eigen deeg geeft géén geld uit aan reclame. Menno: “Wij geloven niet in adverteren of andere vormen van traditionele betaalde reclame. Liever kiezen we voor onderscheidende acties, zoals de popup picknick die we hebben georganiseerd en de verstop actie met boodschappenmandjes. Daarnaast zijn blije medewerkers de sleutel tot ons succes”. Er volgen teamfoto’s waar het enthousiasme en plezier vanaf spat, je krijgt oprecht zin om te gaan kopen.
Ondernemen is een feestje, elke dag weer. De kers op de taart volgt als je écht de slingers durft op te hangen en het anders durft te doen als een ander. Ieder op zijn eigen manier. Succes kopiëren bestaat niet, blijf dicht bij jezelf en focus op hetgeen dat jou anders maakt dan een ander!
*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in bakkersvakblad Bakery Next