Online ondernemen is net als offline ondernemen

bakkerijsupportColumns, Online ondernemen

Online ondernemen is net als offline ondernemen

Online ondernemen is een ‘hot topic’ in onze branche. Er zijn nieuwe initiatieven, bijvoorbeeld van de NBOV. Het is goed om te zien dat er aandacht is voor de kansen die er liggen met gebruik van nieuwe technieken.

 

Website, webshop, social media, digitale nieuwsbrief, Google indexering. Zomaar wat zaken die te maken hebben met online ondernemen. Wat voor de een al een vanzelfsprekendheid is, is voor de ander nog hocus pocus.

 

Wat is nu eigenlijk succesvol online ondernemen? Eigenlijk is dat hetzelfde als succesvol offline ondernemen. De focus wordt vaak gelegd op de ICT-kant van online ondernemen. Hierdoor is het voor sommige ondernemers een ‘ver van mijn bed show’. Naar mijn idee zou de focus moeten liggen op het ondernemerschap in plaats van of het online of offline is. Een ondernemer die offline succesvol is zal dit ook sneller online zijn. Laten we eens een vergelijking maken tussen offline en online ondernemen.

 

Winkel versus webshop

In een goede bakkerswinkel wil een klant graag mooie en lekkere bakkersproducten zien die aantrekkelijk worden gepresenteerd. De bediening moet vriendelijk en professioneel zijn, de verkoopster moet goede informatie over de producten en diensten kunnen verschaffen. De locatie moet goed bereikbaar zijn en de openingstijden moeten aansluiten bij de wensen van de consument. In een bakkerswebshop wil de consument eigenlijk precies hetzelfde. Hij wil namelijk mooie foto’s van lekkere bakkersproducten zien. De producten in de webshop moeten aantrekkelijk worden gepresenteerd. Het assortiment moet verrassen, aanzetten tot verkoop, attenderen op specialiteiten en aanbiedingen. De webshop moet gebruiksvriendelijk en professioneel zijn. Alle informatie over de producten moet goed beschikbaar zijn, denk aan allergene stoffen en tips voor het gebruiksmoment. De webshop is 7 dagen per week open, 24 uur per dag en moet dus altijd online zijn.

 

Verjaardag versus Facebook

Als je op een verjaardag bent, of een ander willekeurig moment waarop vrienden en kennissen samen zijn, praat je natuurlijk ook over jouw passie; het bakkersvak. Waarschijnlijk vertel je enthousiast over het nieuwe product dat je hebt ontwikkeld of over een mooie samenwerking met een lokale boer die je hebt opgezet. Je vraagt aan je kennis zijn of haar mening over een van je ideeën. Wat je waarschijnlijk niet doet tijdens het gesprek is vertellen dat de appelflappen morgen in de aanbieding zijn en dat je elke woensdag een brooddag hebt. Dat vinden je vrienden namelijk minder interessant om te horen. Facebook is net als een verjaardag met kennissen en vrienden. Het is een sociaal samen zijn waarbij je best wel eens gedoseerd je ‘platte actie’ kan communiceren, maar waar je vrienden en kennissen vooral geïnteresseerd zijn in jouw echte verhaal.

 

Zoals je ziet zijn er eigenlijk bijzonder weinig verschillen tussen de online en offline bakkerswinkel. Ok, de techniek is anders, maar laat je vooral daardoor niet afschrikken. Je hoeft niet alles zelf te kunnen. Er zijn tal van partijen om je daarbij te helpen.

 

Wat me opvalt, is dat de uitstraling online ten opzichte van de fysieke winkel nog wel eens flink wil verschillen. Matige tot slechte productfoto’s, techniek die het laat afweten, niet consequente toepassing van huisstijl en uitstraling. Bakkers die plotseling zelf ook fotograaf of web builder zijn. Uitzonderingen daargelaten is dit toch echt een vak apart. Zeg nou zelf, het is toch zonde als uw mooie producten slecht gefotografeerd worden? In uw online bakkerswinkel ligt dan namelijk een slecht, misschien zelfs onverkoopbaar product.

 

Online ondernemen is net als offline ondernemen: Je moet het goed doen, anders kun je het misschien beter niet doen….

 

Eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op.

 

JoepGommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer