Vroeger zaten we gezellig bij elkaar in de straat: de bakker naast de slager, de groenteman om de hoek en de kaasboer een paar deuren verder. Klanten deden hun vaste rondje en kwamen overal even binnen. Je kende elkaar, stuurde klanten door (“Loop ook even bij de buurman binnen, hij heeft vandaag iets lekkers!”) en samen zorgde je voor levendigheid in de buurt. Maar die tijden zijn veranderd. De afstand tussen de verswinkels is groter geworden, en daarmee ook de drempel voor klanten om ze allemaal te bezoeken. Maar dat betekent niet dat we elkaar niet meer kunnen versterken. Sterker nog, het is juist nu belangrijker dan ooit om samen te werken. Alleen moeten we het net even anders aanpakken.
Waarom zouden we bijvoorbeeld niet zorgen dat klanten ons makkelijker kunnen vinden? Een gezamenlijke website of Facebook- en of Instagrampagina voor alle lokale verswinkels. Eentje waarop we samen onze passie voor vakmanschap delen, recepten plaatsen en klanten inspireren. Of denk aan een gezamenlijke nieuwsbrief. Zo bereik je meer mensen en laat je zien dat je een team vormt. Een ander idee: waarom zouden we niet samen acties organiseren? Denk aan een ‘Versroute’ waarbij klanten op één dag langs de bakker, slager, groenteman en kaasboer gaan om te proeven en nieuwe lekkernijen te scoren. Met een stempelkaart die bij elke winkel afgestempeld wordt en een kleine beloning voor wie ze allemaal heeft. Zo trek je meer publiek en profiteert iedereen ervan.
En waarom verkopen we niet elkaars producten? De bakker verkoopt een selectie vleeswaren van de slager voor op de broodjes, de groenteman biedt verse kaasjes van de kaasboer aan, en de slager heeft lekkere stokbroden van de bakker. Zo maak je het je klanten makkelijker en versterk je elkaars assortiment. Daarnaast willen klanten gemak. Ze bestellen steeds vaker online en willen het liefst alles in één keer thuisbezorgd krijgen. Waarom dan niet een gezamenlijke bezorgservice? Eén busje dat langs alle winkels rijdt en alles in één keer bij de klant thuis bezorgt. Dat scheelt kosten en is voor de klant een stuk handiger. Wat ook goed werkt: samen themaweken organiseren. Denk aan een ‘BBQ-week’ waarbij de bakker speciale broodjes maakt, de slager het barbecuevlees levert, de groenteman verse salades aanbiedt en de kaasboer heerlijke dips verkoopt. Door samen te werken aan één thema creëer je een compleet aanbod waar klanten enthousiast van worden.
De tijd dat we allemaal naast elkaar in het dorp zaten is in veel regio’s voorbij. Maar dat betekent niet dat we elkaar niet kunnen versterken. We moeten alleen wat creatiever zijn en vooral: samenwerken. Want samen sta je sterker. Vers Voor Vandaag zet zich ook in voor versterking van ambacht. gebruik jij dit ambachtelijke alternatief voor Too Good To Go al?