Sponsoring…. Leuk hé!

bakkerijsupportColumns, Promotie

Sponsoring, leuk hé

Hebt u ook zo’n hekel aan al die verenigingen en goede doelen die u altijd maar weer weten te vinden met de eeuwige vraag voor sponsoring? Als uw antwoord “ja” is, dan laat u een grote kans liggen om een ‘lokale held’ te zijn in uw verzorgingsgebied!

 

Natuurlijk werd ik er zelf als bakker ondernemer ook wel eens moe van. Iedereen weet de bakker altijd te vinden om te ‘bedelen’ terwijl collega-ondernemers die bijvoorbeeld op het industrieterrein zitten nooit worden gevraagd. Je moet hier blij mee zijn! Het betekent dat je als bakker midden in de samenleving staat. Je wil als bakker graag veel klanten uit alle lagen van de samenleving in je winkel krijgen. Nou, die zelfde groep mensen weet jou ook te vinden. En inderdaad, als je de voetbalvereniging sponsort dan betekent dit niet dat vanaf morgen automatisch alle leden van de voetbalvereniging bij je komen kopen. Wat je wel kunt doen is doelgericht met sponsoring omgaan.

 

Je kunt sponsoring tot een actief marketinginstrument laten uitgroeien. Kies er bijvoorbeeld voor om altijd te sponsoren in de vorm van producten. Of om je klantenpas in te zetten voor opbouw van sponsortegoed. Nooit euro’s overmaken dus. Je kunt ervoor kiezen om veel verschillende doelen te sponsoren met kleinere waardes, of om enkele doelen uit te kiezen en dit grootschaliger met je marketing uit te dragen. Net waar jij je prettig bij voelt.

 

Als je zelf een sponsorplan (half A4tje!) maakt dan zal je zien dat je ook beter kunt handelen wanneer je een aanvraag krijgt. Als jij professioneel met sponsoring omgaat dan zal het jou ook meer promotiewaarde gaan opleveren. En als je dan een keer “nee” moet zeggen dan doe je dat met een gegronde reden die begrijpelijk is voor de vrager. Hierdoor is de kans op negatieve mond-tot-mond reclame ook stukken minder groot.

 

Omarm sponsoring en zie het eens als een marketinginvestering. Net als het zetten van een advertentie. En als je de werkelijke kosten van je productsponsoring wil berekenen dan mag je best een directe kostenberekening doen voor je producten. Je indirecte kosten moeten toch al worden gedekt, ook als je de sponsoring niet doet. Zorg in elk geval voor een goede marketing zodat de sponsoring de toegevoegde waarde krijgt die het verdient!

 

Eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op.

 

Joep Gommans

 

JoepGommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer

www.bakkerijsupport.nl; Telefoon: 06-10988842; e-mail: j.gommans@bakkerijsupport.nl; twitter: @bakkerijsupport