Als ik met bakkers praat, hoor ik vaak: “Ik voel me wel prettig achter de schermen, de klant zit echt niet op mij te wachten in de winkel.” Maar weet je? Dat is helemaal niet waar. Mensen willen juist weten wie er achter die heerlijke producten zit. Als bakkers zijn we vaak te bescheiden, terwijl ons vak juist iets is om trots op te zijn. We staan vroeg op, creëren iets bijzonders, maar laten te weinig zien hoe dat allemaal tot stand komt. En dat is zonde, want het bakkersambacht verdient het om gezien te worden! Tijd om uit die schaduw te stappen.
Het Verhaal Vertellen
Storytelling, dat is het sleutelwoord. Vertel jouw verhaal als bakker. Want zeg nou zelf, het proces van water, bloem en gist omtoveren tot een knapperig brood, dat is toch pure magie? En die magie moet je delen! Zet de deur van je bakkerij open, letterlijk en figuurlijk. Laat mensen een kijkje achter de schermen nemen. Laat ze zien hoe je dat zuurdesembrood precies maakt of hoe je jouw roomboterkoekjes perfectioneert. Wat ik vaak zie, is dat bakkers denken dat mensen dat niet interessant vinden. Maar geloof me, ze smullen ervan. Maak foto’s, draai video’s, en deel ze op je website en social media. Laat je volgers het meel voelen dwarrelen, de geur van versgebakken brood bijna ruiken, en de passie die jij elke dag in je producten stopt. Jij weet hoe bijzonder het vak is, maar de klant wil dat ook graag zien.
Zet Jezelf in de Schijnwerpers
Het is spannend, dat snap ik. Maar soms moet je gewoon durven. Ga zelf eens in de schijnwerpers staan. Hoe vaak sta jij zelf nog in de winkel? En nee, ik bedoel niet met je schort om in de hoek, maar echt zichtbaar. Waarom bak je niet eens iets live, midden in de zaak? Laat zien dat brood bakken niet zomaar iets is wat “even” gedaan wordt. Of neem deel aan lokale evenementen, markten, braderieën. Geef workshops. Laat mensen jouw vakmanschap ervaren terwijl je bezig bent.
De Weg naar de Meestertitel
Mijn broer, Bas, is daar een geweldig voorbeeld van. In 2022 miste hij nét de Meestertitel. Dat was een flinke klap. Maar hij gaf niet op. Nee, in plaats van bij de pakken neer te zitten, heeft hij zichzelf herpakt en is hij nu alweer keihard aan het trainen voor 2025. En dat niet alleen, hij laat ook zien dat hij trots is op wat hij doet. Zijn desembakkerij is zijn podium. En daar kunnen we van leren. Bas durft zijn talent te laten zien, en doet dat met succes. Mensen komen van heinde en verre om zijn brood te proeven. Hij deelt video’s van zijn trainingen, geeft workshops en neemt mensen mee in zijn verhaal. Hij laat zien hoe mooi dit vak is. Dat maakt mij als broer ook trots!
De Kracht van Zichtbaarheid
Als bakker moet je niet in de schaduw staan. Je moet juist uit die schaduw stappen en laten zien wat je in huis hebt. Het ambacht dat wij elke dag uitvoeren, verdient applaus. We maken iets moois, iets lekkers, iets dat mensen blij maakt. Maar daarvoor moeten ze het eerst wél zien. Dus mijn oproep aan jou: durf zichtbaar te zijn. Deel jouw verhaal, zet jezelf op de kaart. Laat die camera draaien terwijl jij de mooiste creaties maakt. Post die foto’s van je perfecte croissants en je kunstige taarten. Doe mee aan lokale evenementen, bak live in je winkel, stap op mensen af en vertel over je vak. Want alleen door jezelf te laten zien, maak je echt het verschil.
Dus, sta op, en laat Nederland zien wat voor prachtig vakmanschap we in huis hebben!