Storytelling: Vermijd de bullshitradar!

bakkerijsupportColumns, Storytelling

Storytelling bakkerij bakkers sprookjes bestaan niet

Storytelling is hot in onze branche en dat snap ik wel. De consument is vandaag de dag wars van gelikte reclames die geen enkele vorm van geloofwaardigheid bevatten. Men is op zoek naar authenticiteit en échte verhalen. Daarom past storytelling ook zo goed bij een ambachtelijke branche zoals de onze.

 

BEGIN MET VERTELLEN!

Als je wil starten met storytelling probeer dan te allen tijde de ‘bullshitradar’ te vermijden. Hiermee bedoel ik het vermijden van alle reclame-uitingen die voor de consument totaal ongeloofwaardig zijn. Schets de zaken niet mooier of romantischer dan ze zijn. Bakkersbedrijven zitten boordevol fantastische verhalen met passie, historie, oorspronkelijke grondstoffen en échte mensen. Geen reden dus voor het vertellen van sprookjes’.

 

ECHTE STORYTELLING

Om je een beetje in de goede richting te helpen volgt hier een rijtje van steekwoorden die wat mij betreft belangrijk zijn bij de zoektocht naar jouw echte verhalen.

 

  • Authenticiteit
  • Geloofwaardigheid
  • Integriteit
  • Betekenis geven
  • Trouw aan jezelf blijven
  • Verankering in de organisatie
  • Continuïteit
  • Deelgenoot van de lokale gemeenschap
  • Medewerkers zijn toegewijde ambassadeurs
  • Echt contact met de klant
  • Herkomst
  • Oorspronkelijkheid
  • Kwetsbaar durven zijn
  • Ambachtelijk
  • Controleerbaarheid, transparantie
  • Zijn wie je zegt dat je bent
  • Je eigen verhaal van wie je bent vertellen met heel je hart

 

OFFLINE EN ONLINE

Vertel je verhaal zowel offline (winkel, geprinte media) als online (website/shop, sociale media, nieuwsbrief, googlepagina). Online doe je dat het beste met video’s of foto’s. Mensen zijn visueel ingesteld. Lappen tekst zullen niet snel gelezen worden. Denk goed na over jouw strategie waarmee je jouw eigen verhalen het beste kunt vertellen aan jouw doelgroep. Zorg voor de juiste organisatie van taken en maak een goede planning. Hulp nodig? Neem dan contact met mij op.

 

Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief op www.bakkerijsupport.nl

 

Joep Gommans

Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer