Bakkers vragen meer dan eens of het zinnig is om te investeren in een webshop. De ervaringen van collega’s zijn immers zeer divers. Sommigen hebben al een webshop, maar kunnen slechts een minimale omzet uit de webshop genereren. Als je het mij vraagt is dit een typisch gevalletje van “de kip of het ei”.
De klant en de webshop
De Nederlandse consument, ook uw klant, is meer dan klaar voor online verkopen. Ook bij de bakker. In Nederland werd er in 2015 voor ruim 16 miljard euro online geshopt door 11 miljoen klanten. Het online foodkanaal is explosief gestegen. Consumenten gaven ruim 40% meer uit aan food en in het vierde kwartaal van 2015 betrof dit zelfs 54%. Voor deze cijfers mag je de ogen niet sluiten. Laat ik er nog even een eigen ervaring vanuit Bakkerij Gommans aan toevoegen. In 2015 betrof de totale netto omzet via internet ruim € 580.000. € 70.000 daarvan betrof omzet aan consumenten die dit in de winkel kwamen afhalen. Het overige deel betrof zakelijke omzet. De online omzet was in 2015 ruim 10% hoger dan in 2014. Voor wat betreft de omzet aan consumenten waren de drie grootste omzetgroepen grootbrood (27%), Kleinbrood (17%) en gebak/vlaai (17%).
De kip of het ei
Veel bakkers zijn terughoudend om te investeren in een goede webshop. Investeren in goede techniek, fotografie en marketing. De reden die ik hoor voor deze terughoudendheid is vaak dezelfde. “Je maakt toch nog nauwelijks omzet via de webshop”. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat er een goede omzet uit een webshop te halen is. Maar dan moet je er wel een goede strategie op los laten. Een groot voordeel van een webshop is dat je een gemiddelde besteding per klant kunt halen die beduidend hoger is dan een gemiddelde besteding van een bestelling die geplaatst is in de winkel of via de telefoon. De grootste reden hiervoor is dat de klant de webshopbestelling thuis in alle rust kan doen.
Een webshop die ook offline zichtbaar is
Natuurlijk is een goede online vindbaarheid van je webshop erg belangrijk. Maar misschien is het nóg belangrijker dat je de klanten in je winkel weet te leiden naar de webshop. Zorg er dus voor dat je webshop ook gepromoot wordt via de winkel, kassabon en bestellijsten. Om de webshop in de winkel een digitaal plekje te geven kun je overwegen om een tablet neer te leggen. De tablet vervangt dan tevens het ouderwetse ‘taartenboek’. Tegenwoordig is dat heel betaalbaar en zijn er diverse oplossingen om de tablet tegen diefstal te beveiligen.
E-mailmarketing en couponcodes
Om je webshopomzet een extra “boost” te geven is het werken met couponcodes en e-mailmarketing een goede aanvulling. Je lijst met inschrijvers voor je nieuwsbrief wordt gevuld door webshopklanten en vervolgens kun je de besteding stimuleren door via de nieuwsbrief de webshop te promoten via couponcodes en exclusieve producten.
Eén database
Het is niet voor elke bakker weggelegd om te werken met bakkerij automatisering die allesomvattend is. Mijn ervaring is dat het werken binnen één database voor kassa, ordering, facturering, recepturen, specificaties en webshop veel rust brengt bij het onderhouden van het systeem.
Blog online ondernemen is net als offline ondernemen
Voor extra informatie over online ondernemen kun je ook de blogpagina van mijn website raadplegen. De blog ‘online ondernemen is net als offline ondernemen’ is vorig jaar in editie 14 van deze vakkrant verschenen.
Joep Gommans
Eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op. Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief op www.bakkerijsupport.nl
Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer
www.bakkerijsupport.nl; Telefoon: 06-10988842; e-mail: j.gommans@bakkerijsupport.nl; twitter: @bakkerijsupport