Superfijne Klanten: Het Geheime Ingrediënt voor succes!

Joep GommansColumns, Fans - ambassadeurs

Laat me je een geheim verklappen. Een geheim dat niet in de vitrine ligt naast de verse croissants en ambachtelijke appeltaarten. Een geheim dat geen prijskaartje heeft, maar wel de sleutel is tot jouw succes: superfijne klanten. En waar vind je dit geheim? In het nieuwe boek van Jos Burgers:‘Superfijne klanten: Hoe kom je eraan?’. Ik zeg je eerlijk, als je nog niet in de ban bent van Jos, dan wordt dit boek jouw gamechanger. Mijn belangrijkste advies in mijn betoog is dan ook: Koop het boek van Jos en laat jezelf inspireren!

 

Onlangs bevond ik me samen met Friso Berghuis van de BakkerijMonitor op de boekpresentatie van Jos. En daar, in een volle Afas zaal met 850 mede-ondernemers, voelde ik een vonk van inspiratie. Al jaren ben ik fan van Jos, en op deze avond bleek weer waarom.

 

Maar wat maakt dit boek anders dan al die andere managementboeken? Het antwoord is simpel: Jos combineert kennis met humor waardoor zelfs de meest droge stof verandert in een pageturner. Jos zijn motto: “waarom zou je het moeilijk vertellen als het ook gemakkelijk kan”.

 

Laten we de poespas achterwege laten en meteen naar de kern gaan. Hier zijn de praktische tips die je uit dit boek kunt halen:

 

  • Mond-tot-mond reclame in het digitale tijdperk: Je zou denken dat in deze wereld van tweets, likes en shares, mond-tot-mond reclame achterhaald is. Maar niets is minder waar. Het is juist krachtiger dan ooit. Hoe? Het draait om authentieke verhalen, persoonlijke connecties en het creëren van fans die jouw bakkerij aanbevelen aan hun vrienden en familie.
  • Ambassadeurs creëren: Niet alleen tevreden klanten, maar superfijne klanten worden jouw ambassadeurs. Hoe? Door ze een ervaring te bieden die hun verwachtingen overtreft. Denk aan een warm welkom, een persoonlijk praatje, een extraatje bij hun favoriete brood. Deze kleine gebaren creëren grote ambassadeurs die jouw naam verspreiden als een goed gerezen deeg.
  • Versterk de effecten van mond-tot-mond reclame: Het begint bij die ene klant die zijn buurvrouw vertelt over jouw heerlijke speltbrood. Maar hoe vergroot je dat sneeuwbaleffect? Zet jouw superfijne klanten actief in, om nieuwe superfijne klanten te vinden. Denk aan een attentie voor klanten die nieuwe klanten aanbrengen, of speciale voordelen voor trouwe fans.
  • Voorkeursbehandeling voor superfijne klanten: Waarom zou je je superfijne klanten extra verwennen? Omdat zij jouw bakkerij maken tot wat het is. Ze zijn loyaal, ze komen terug en ze vertellen anderen over jou. Hoe je deze klanten een speciale behandeling geeft, wordt haarfijn uitgelegd. Denk aan een VIP-avond in de bakkerij, een exclusieve proeverij of een persoonlijk bedankje.

 

Dus duik in dit boek, proef de inzichten en pas ze toe. Want superfijne klanten? Die bakken we niet zomaar. Ze zijn het resultaat van jouw passie, jouw vakmanschap en de magie van deze geheime ingrediënten. En met superfijne klanten wordt jouw bakkerij een plek waar mensen niet alleen brood halen, maar waar ze thuiskomen.

Joep Gommans, Bakkerij Support

 

*Deze column is tevens verschenen in bakkersvakblad BakeryNext