Twitter, Instagram of Snapchat? Vergeet het maar!

bakkerijsupportColumns, Online ondernemen

Het gebruik van Sociale Media is een vanzelfsprekendheid geworden. Toch zijn er nog veel ondernemers die zoekende zijn hoe ze deze op de juiste manier zakelijk kunnen inzetten. Dat begint vaak bij de vraag op welke Sociale Media je actief wilt zijn. En belangrijker nog: Waarom?

Even enkele feitjes uit het Newcom onderzoek* naar gebruik van Sociale Media in Nederland. De top-3 van Sociale Media in Nederland zijn Whatsapp (10,9 miljoen gebruikers waarvan 7,8 miljoen op dagelijkse basis), Facebook (10,4 miljoen gebruikers waarvan 7,5 miljoen op dagelijkse basis) en YouTube (7,5 miljoen gebruikers waarvan 1,7 miljoen op dagelijkse basis). Daarna gaat het hard achteruit met het bereik. Zo heeft Instagram 3,2 miljoen gebruikers, Twitter 2,6 miljoen gebruikers en Snapchat 1,9 miljoen gebruikers.

Wat is jouw doelgroep?
Uit de cijfers van bakkersonderzoek.nl blijkt dat ruim 80% van de bakkersklanten 40 jaar of ouder is. Wanneer we het bereik van de verschillende Sociale Media uit het Newcom onderzoek nogmaals bekijken, inclusief leeftijdsgroepen dan vormt zich een interessant beeld. Zo heeft 77% van de mensen in Nederland tussen de 40 en 64 jaar een Facebookaccount. Voor de leeftijdsgroep tussen 65 en 79 jaar is dit 68% en zelfs de 80-plussers zijn inmiddels massaal aan het “Facebooken” geslagen. Maar liefst 61% gebruikt het. Als je dit afzet tegen het bereik wat je op Twitter, Instagram of Snapchat kan behalen onder de doelgroep 40 jaar en ouder dan staat dat in een schril contrast. Denk aan een gemiddeld bereik van nog geen 10%. Natuurlijk zijn er andere redenen te bedenken die de aanmaak van een Snapchat- of Instagram-account rechtvaardigen. Maar zelfs in de leeftijdscategorie 15-19 jaar waar Snapchat floreert (67%) heeft Facebook nog altijd een hoger marktaandeel (80%).

Wil je dus stappen zetten met Sociale Media, begin dan met een goede Whatsapp- en Facebookstrategie voordat je je gek laat maken en je tijd en energie aan het verspillen bent om nog geen 10% van jouw doelgroep te bereiken. Hulp nodig? Ik help graag!

 

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in bakkersvakblad Bakery Next.