Vijf online kansen in het corona tijdperk

Joep GommansColumns

We zijn inmiddels een tijdje onderweg in het corona tijdperk. Dingen die we eerder nooit voor mogelijk hielden zijn realiteit geworden. Gelukkig zitten we in een branche die door kan blijven bakken. Wat overigens niet betekent dat het rozengeur en maneschijn is. De meeste ondernemers ervaren in meer of mindere mate omzetderving door het wegvallen van derde kanaal, verhoogde kosten en problemen van personele aard. Maar laten we in de basis blij en dankbaar zijn dat we ons richten op de dagelijkse behoeften.

Sinds het begin van onze intelligente lockdown komen mensen vanzelfsprekend minder buiten de deur. De bakkerswinkels worden nog wel bezocht, maar minder frequent en de besteding is per bezoek hoger. Het aantal contactmomenten is daardoor gedaald. En daarmee ook het aantal momenten waarop jij jouw verhaal kunt doen aan de klant. Dat verhaal kan van sociale aard zijn, maar uiteraard is het praatje met de klant ook van commercieel belang voor jouw organisatie. Bakkers die hun online organisatie goed op orde hebben, lukt het op dit moment goed om in gesprek te blijven met de klant. Via online kanalen kun je heel efficiënt communiceren met jouw klanten.

Mocht je online nog niet goed genoeg vertegenwoordigd zijn, dan geef ik je hierbij graag vijf tips om toch snel online gevonden te worden en te kunnen communiceren met je klanten.

 

1. Jouw website

De meesten van jullie zullen al een website hebben. Daar hoef ik dus waarschijnlijk niet veel woorden aan te besteden. Maar heb je er ook voor gezorgd dat jouw website de juiste informatie toont? Vooral in deze onzekere tijden is het belangrijk om de regie in eigen hand houden voor wat betreft de communicatie. Zorg ervoor dat op jouw website informatie te vinden is over de juiste openingstijden, bezorgmogelijkheden en de veiligheidsmaatregelen die je genomen hebt. Of geef inzicht in de piek- en dalmomenten in je winkel zodat klanten kunnen kiezen wanneer ze boodschappen doen. Heb je géén website? Ga er dan vooral nu niet hals over kop mee beginnen, maar zorg voor een goed ingerichte Googlepagina.

2. Jouw Googlepagina

Elke fysieke bedrijfslocatie heeft een Googlepagina. Die heb je waarschijnlijk nooit zelf aangemaakt. Door gebruik te maken van data vanuit de telefoongids of kamer van koophandel heeft Google dit al voor je gedaan. Zoek jouw bedrijf eens op in Google en waarschijnlijk zie je dan als eerste de Googlepagina van jouw bedrijf staan, nog voordat jouw eigen website in beeld komt. Als je bij de vermelding een zin ziet staan: ”Is dit bedrijf van jou” dan is de pagina nog niet door jou geclaimd. Je kunt op de melding klikken en dan de pagina claimen. Nadat je de pagina geclaimd en geverifieerd hebt kunt je alle gegevens zoals naam, openingstijden en contactgegevens aanpassen. Je kunt dan ook foto’s plaatsen en gemakkelijk een mini website vullen. Je kunt deze pagina ook uitstekend gebruiken om gevonden te worden op specifieke zoektermen.

3. Webshop

Bakkers met een webshop merken een enorm toegenomen activiteit de afgelopen tijd. Dat is ook logisch want veel klanten willen de wachttijd in de winkel graag beperken. Het verwerken van betaalde bestellingen is dan een must zodat jij een eigen ophaalpunt kunt inrichten binnen of buiten de winkel. Heb je nog geen webshop maar ben je wel al geautomatiseerd? Dan is dit misschien het moment om in te stappen. Diverse leveranciers bieden op dit moment een versnelde service aan, maak daar dus gebruik van. Als je geen webshop hebt en ook niet van plan bent om er op korte termijn een te openen zou je kunnen overwegen om bestellingen via Whatsapp aan te nemen waarna je een betaalverzoek kunt sturen aan de klant.

4. Sociale Media

Jouw sociale media helpen om goede betrouwbare informatie te geven over jouw bedrijf, producten en genomen maatregelen. Zorg ervoor dat je frequent zichtbaar bent, minimaal 3-4 keer per week. Maak gebruik van video om een kijkje achter de schermen te geven van je mooie ambachtelijke bedrijf. Wist je dat slechts 10% van je eigen volgers een bericht van je ziet? Je moet dus al 10 berichten plaatsen voordat alle volgers gemiddeld 1 bericht hebben gezien. Je hoeft dus niet snel bang te zijn dat je teveel berichten plaatst. Zorg er wel voor dat berichten leuk, afwisselend en relevant zijn.

5. Nieuwsbrief

Als je een webshop hebt maar nog geen e-mailmarketing bedrijft dan laat je een kans liggen! E-mailmarketing is namelijk nog steeds de meest kostenefficiënte manier om te communiceren met bestaande klanten. Binnen de AVG privacywetgeving mag je bestaande klanten op de hoogte houden van vergelijkbare producten. Hiervoor heb je dus geen actieve toestemming nodig, zolang je de ‘factuurrelatie’ kunt bewijzen. Een veel gehoord argument om niet te starten met e-mailmarketing is omdat men denkt dat een klant niet op jouw mail zit te wachten. Het goede nieuws is, dat wanneer jij relevante en leuke content geeft, de klant er wél op zit te wachten. En doordat je het gemakkelijk maakt voor klanten om zich uit te schrijven blijft jouw verzendlijst gevuld met klanten die het nieuws ook daadwerkelijk willen ontvangen.

Heb je hulp nodig met je (online) marketing? Ik help graag!

Joep Gommans, Bakkerij Support, Marketing voor Bakkers

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakery Next