Volkorenbrood stond de afgelopen periode opnieuw en terecht in het zonnetje. De week van het brood is achter de rug, en ons meest voedzame brood mocht daarin de hoofdrol vertolken. Dat volkoren al jarenlang in de lift zit dat weten inmiddels wel. Je ziet het als het goed is elke dag terug op jouw bakstaat en in het winkelschap. Onlangs was te lezen dat het aantal Nederlanders dat volkorenbrood eet tussen 2016 en 2021 gestegen is van 38 naar 47 procent. Ik was benieuwd welke trends we kunnen vinden wanneer we kijken door de ogen van Google. Ik ben daarom in de data van Google Trends gedoken.
In Google Trends kon ik tot 2004 terug in de data. Wanneer je kijkt naar het aantal zoekopdrachten dat in Nederland op ‘volkorenbrood’ wordt gedaan dan is dat in 2021 zeven keer zo hoog dan in 2004. Vanaf 2012 zie je dat er een significante stijging is ingezet die redelijk stabiel blijft tot en met 2016, om dan verder door te stijgen tot het huidige niveau.
Wat opvalt is dat er grote regionale verschillen zijn in de populariteit van de zoekopdracht naar volkorenbrood wanneer we de data van het afgelopen jaar nemen. In Groningen en Limburg blijkt de zoekopdracht het meest populair met scores van respectievelijk 100 en 76. Onderaan bungelen de provincies Flevoland met een score van 16 en Noord-Holland met een score van 41. Waarden worden berekend op een schaal van 0 tot 100, waarbij 100 de locatie is met de meeste populariteit in verhouding tot de totale zoekopdrachten op die locatie en 50 een locatie is die naar verhouding half zo populair is. Een waarde van 0 geeft aan dat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn voor deze locatie.
Google classificeert de zoekopdrachten ‘volkorenbrood’ en ‘brood’ als snelle stijgers. Daarnaast zie je dat gerelateerd hieraan het aantal zoekopdrachten snel stijgend is naar ‘volkorenbrood recept’, ‘volkorenbrood bakken’ en volkorenbrood voedingswaarde’. Wat zorgen baart is dat bovenaan de lijst met gerelateerde zoekopdrachten als snelle stijger de zoekterm ‘volkorenbrood ah’ staat. Daar had ik liever een term als ‘volkorenbrood van de warme bakker’ gezien. Sowieso valt het op dat alle gerelateerde zoekopdrachten met name gaan over zelf bakken of over productinformatie. Wel is het leuk om te zien dat wanneer we de zoekterm ‘bakker’ vergelijken met ‘supermarkt’ dat 65% van de zoekopdrachten naar de bakker gaan, en 35% naar de supermarkt.
Met de stijging van volkorenbrood komt de val van witbrood zou je kunnen concluderen. Wanneer we de scores van de zoekterm op ‘volkorenbrood’ vergelijken met ‘witbrood’ dan zijn de scores 100 om 30. Wat opvalt is dat alleen in de provincie Friesland het aantal zoekopdrachten op witbrood (55%) net wat hoger ligt dan op volkorenbrood (45%).
Ik ben benieuwd of de campagne op volkorenbrood die we de afgelopen weken samen hebben gevoerd over een tijdje terug te zien is in de big data van Google!