Heb je de nieuwe commercial van de Albert Heijn al voorbij zien komen? “We eten het zo vaak dat we bijna vergeten hoe bijzonder het is”, aldus de voice-over aan het begin van de commercial. In dik 30 seconden tijd zetten de reclamemakers van Albert Heijn op een slimme manier de beleving neer van vers, oorspronkelijk en ambachtelijk gebakken brood. “Brood is niet gewoon, maar buitenaards lekker” is de boodschap. Het lijkt wel alsof er een vervolg is gemaakt op een ‘Ode aan brood’ die exclusief is voor Albert Heijn. Qua boodschap kunnen we het tot zover alleen maar eens zijn met de marktleider binnen het supermarktkanaal. Vanzelfsprekend claimt men daarna zelf de rol van de ambachtelijke bakker: “We bakken het van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, vers voor u”. Ook zetten de bakkers van Albert Heijn zichzelf neer als dé volkorenspecialisten: “Bij de bakkerij van Albert Heijn hebben we de meeste keuze in volkoren”.
Tot zover de gelikte commercial waar de marketingafdeling samen met een reclamebureau zeeën van tijd, geld en energie in heeft gepompt. De realiteit op de werkvloer blijkt gelukkig toch net even wat anders te zijn. In de laatste maand heb ik veel mysteryshops mogen doen. Die heb ik zowel bij ambachtelijke bakkerijen gedaan als bij supermarkten. En daar zaten veel verschillende merken bij, waaronder de Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi. Tijdens mijn bezoeken viel mij op dat de medewerkers in de supermarkt, zonder enige uitzondering geen enkele kennis van zaken hadden. Op de vraag “hebben jullie ook 100% volkorenbrood” werd steevast het antwoord “nee” gegeven. In het meest gunstige geval had ik de keuze uit 1 brood. Dit terwijl het werkelijke aanbod wel degelijk veel groter is. In één supermarkt voegde men daaraan toe: “Daarvoor moet je bij de bakker zijn”. Heel vriendelijk van de desbetreffende medewerkster. Een andere medewerkster vertelde licht geërgerd nadat ik enkele kritische vragen stelde over tarwebloem en roggebloem die ik op het etiket van een volkorenbrood tegenkwam dat, en ik citeer letterlijk, “men de mensen ook maar wat probeerde aan te smeren omdat ze zelf er ook nooit een cursus voor hadden gehad”. En ik was op dat moment gewoon een normale klant waar dat tegen gezegd werd, men had geen weet van mijn mysteryshop.
De mysteryshops in de bakkerswinkels verliepen gelukkig stukken vriendelijker en deskundiger. Maar toch kwam ik ook nog steeds winkels tegen met medewerkers die onvoldoende kennis van producten en ingrediënten hebben. Wanneer ik tijdens presentaties en workshops aan verkoopmedewerkers enkele basale stellingen over volkorenbrood neerleg, dan blijkt vaak dat meer dan de helft van de medewerkers de kennis niet op orde heeft.
Het is vijf over twaalf!
De Lidl zet zichzelf neer als warme bakker, de Albert Heijn is volkorenspecialist. Althans, in de marketinguitingen. Het is voor het ambacht inmiddels vijf over twaalf om ervoor te zorgen dat kennis, assortiment en marketinguitingen over volkoren op orde komen. Uit cijfers van bakkersonderzoek blijkt ook dat volkorenbrood met stip op nummer één staat in de keuze van de consument.
Doe er je voordeel mee! Hulp nodig? Ik help graag!
*deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakery Next