Vanzelfsprekend gaat er ook voor mij geen dag meer voorbij zonder te sparren over alle zorgen van vandaag. De energiecrisis, grondstofprijzen en beschikbaarheid van medewerkers. Laat staan gekwalificeerde en enthousiaste medewerkers. Naast al die crises valt mij op dat er een andere verraderlijke ontwikkeling sluimert. Ik spreek meer dan ooit ondernemers die op de toppen van de tenen lopen, waarvan de emmer meer dan vol zit. De coronajaren hebben de emmer gevuld. We mochten weliswaar blijven bakken, maar wel met onderbezetting en alle uitdagingen die erbij hoorden. Dachten we eindelijk weer even op adem te kunnen komen, wordt er aan de stoelpoten gezaagd door andere externe oorzaken.
Je bent waarschijnlijk net als ik ondernemer geworden omdat je graag de regie hebt over jouw eigen bedrijf. En omdat je graag met nieuwe innovatieve zaken bezig bent. Zelf aan de knoppen draaien. Verantwoordelijkheid nemen in goede en slechte tijden. Maar wanneer de voortgang van het bedrijf in het geding komt puur door externe oorzaken, dan is het niet gek om de moed soms te verliezen.
Zelf liep ik in 2013 tegen een burn-out aan. Door goede hulp destijds ben ik eruit gekomen als een herboren mens en ondernemer, en durfde keuzes te maken. Ik herken door deze ervaring de signalen die ik op dit moment opvang van ondernemers. En die verontrusten mij. Wat me opvalt is dat het voor de meeste ondernemers niet vanzelfsprekend is om te praten over de eigen mentale gezondheid. De leider moet immers sterk voor de troepen uit gaan. Er overheerst toch nog een taboe en schaamte. Mijn ervaring is dat het praten over jouw eigen mentale balans enorm kan opluchten. Je lost de problemen van vandaag er niet mee op, maar het leegt een stukje van de emmer zodat er weer ruimte ontstaat voor ander gedachten. Probeer je af te vragen wat de dingen zijn die energie kosten en wat de dingen zijn die energie opleveren. En probeer, hoe moeilijk dan ook, die laatste dingen ook actief in te plannen in de week.
Wil je eens sparren, de emmer legen of mijn ervaring horen? Bel gerust, ik help graag.
*Deze column is tevens verschenen in vakblad Bakery Next