Het nieuwe jaar is begonnen. Tijd voor goede voornemens. Niet alleen privé, maar vooral ook in je bakkerij. Want laten we eerlijk zijn: als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Maar wat nou als je dat ene gouden idee hebt waarmee je écht verschil maakt?
Laatst zat ik bij een inspiratieavond van Jos Burgers samen met collega-vriend Friso Berghuis. Jos vertelde over koeien in een weiland. Een prachtige metafoor voor de ondernemerswereld. Wat doen koeien? Juist, ze staan vaak allemaal bij elkaar op een kluitje. Dat voelt veilig. Maar wat krijg je waar veel koeien bij elkaar staan? Precies: een hoop stront.
Veel bedrijven doen hetzelfde. Ze bieden hetzelfde product, op dezelfde manier, voor dezelfde prijs. Het gevolg? Een vechtmarkt met keiharde prijsdruk. Iedereen vecht voor dezelfde klant. Maar als je verder kijkt, zie je dat er plekken in het weiland zijn met prachtig groen gras. Plekken waar je als ondernemer vrijuit kunt grazen, zonder dat je continu over je schouder hoeft te kijken naar de concurrentie.
In onze branche zie ik het ook. Bakkers die teveel op elkaar lijken teveel dezelfde producten maken, dezelfde aanbiedingen voeren en dezelfde marketingtrucs gebruiken. Waarom zou een klant dan specifiek voor jou kiezen? Want eerlijk, een halfje wit is voor de klant vooral gewoon een halfje wit.
Maar wat nou als je jezelf onderscheidt? Als je jouw unieke plekje in het weiland vindt? Misschien door je te specialiseren in écht ambachtelijk desembrood, lokale grondstoffen of een unieke klantbeleving in de winkel. Iets waarin jij het verschil maakt. Want wat schaars is, is waardevol. En wat waardevol is, heeft minder last van prijsdruk.
Dus de vraag voor 2025 is simpel: Waar sta jij in het weiland? Blijf je veilig in de massa staan of durf je je eigen pad te kiezen? Wat ga jij dit jaar anders doen dan je collega’s?
De mooiste ideeën groeien vaak op de plekken waar anderen niet durven te komen. Daar ligt de kans. Veel groen gras gewenst!