Weg met persoonlijke aandacht, leve de robot!

bakkerijsupportColumns

Amazon opende eerder dit jaar de ‘winkel van de toekomst’ zoals men het trots presenteert. Camera’s en sensoren zorgen ervoor dat je ongestoord boodschappen kunt doen, zonder enige vorm van menselijk contact. Het betalen gebeurt automatisch dus ook het laatste praatje aan de kassa is verleden tijd. Heerlijk toch? Nee, natuurlijk niet!

 

Kunstmatige intelligentie, een zelfrijdende bezorgauto voor de boodschappen, pakketjes die door drones bezorgd worden en levensechte robots om tijd en liefde mee te bedrijven. Klonk het een aantal jaren geleden nog redelijk futuristisch, inmiddels heeft de tijd ons ingehaald. En in al dat geweld van technologische hoogstandjes vraag ik af: Hebben we in de toekomst nog wel menselijk contact? “De jeugd van tegenwoordig is al dusdanig bang van persoonlijk contact dat bellen al een brug te ver is”, aldus een bakker-ondernemer tijdens een recente meeting. Ik geloof dat met name de Smartphone zijn weerslag heeft op de manier van communiceren, maar ik blijf ook geloven in de kracht van écht menselijk contact en het kunnen voelen en beleven van emoties.

 

Daar waar de giganten van de wereld investeren in technologie, moeten wij investeren in menselijk kapitaal. In de bakkerij én in de winkel. En dat is nog lastig genoeg. Degenen die vacatures uit hebben staan weten er alles van. Maar ik ben ervan overtuigd dat des te minder persoonlijk en écht de grote bedrijven worden, des te meer kansen en potentieel marktaandeel zich zal aandienen voor de speciaalzaak om in het gat te duiken van écht goed en écht persoonlijk. Het klinkt zo vanzelfsprekend, een gemakkelijke opgaaf is het echter niet. Maar laten we de kansen samen grijpen, want samen zijn we sterker dan alleen!

*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in bakkersvakblad Bakkerswereld