De zin en onzin van een spaarsysteem

bakkerijsupportColumns, Winkelcoaching

Jouw klanten beloon je bij voorkeur elke dag weer opnieuw door de lekkerste producten met een grote glimlach en de beste service aan de man te brengen. Wil je jouw klanten extra belonen? Dan kan een spaarsysteem een mooie aanvulling zijn.

 

Ik krijg regelmatig de vraag of ik het nut van een spaarsysteem zie. Ik ben daar uitgesproken over. Ja daar zie ik zeker het nut van in. Zelf heb ik ruim 10 jaar praktijkervaring met het voeren van zowel een papieren als digitaal systeem en heb inmiddels ook veel ervaringen gezien bij mijn klanten.

 

De keuze voor een papieren- of digitaal spaarsysteem heeft deels te maken met persoonlijke voorkeur. Zo heb ik zelf lang vastgehouden aan de papieren variant omdat dit uitstekend past bij het ambachtelijke gevoel dat je als bakker ook graag wil uitstralen. Het Douwe Egberts gevoel. Ga je voor een papieren spaarsysteem, ga dan bij voorkeur voor losse bonnen of papieren ‘munten’. Dit heeft veel voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld een stempelkaart. Je bent met losse bonnen flexibeler en kunt gemakkelijk staffelen in je beloning. Klanten hoeven geen stempelkaart mee te nemen en de bonnen of munten waarop jouw merk staat zijn op meerdere plekken zichtbaar (denk aan portemonnee, keukenlade, kast etc.). De kosten van drukwerk zijn vandaag de dag zo laag dat daar geen belemmeringen meer liggen.

 

Het grootste voordeel van een digitaal spaarsysteem is wat mij betreft de verzameling van data. Dit voordeel heeft pas toegevoegde waarde wanneer je een systeem hebt waarmee je ook daadwerkelijke acties kunt ondernemen aan de hand van je data (en dat zelf ook gaat doen of uitbesteden!). Denk aan gerichte e-mailmarketing om klanten extra te motiveren om de winkel te bezoeken.  Geautomatiseerde berichten die aan klanten worden gestuurd die al een tijdje niet in de winkel zijn geweest. Of specifieke e-mails die gestuurd worden over een aanbieding aan klanten die dit artikel meermaals hebben gekocht.

 

Het succes van een spaarsysteem heeft vaak te maken de energie die je er zelf insteekt. Maar goed, dat gaat natuurlijk voor veel zaken op. Blijf binnen je spaarsysteem vernieuwen door thematisch wisselproducten toe te voegen die aantrekkelijk te verkrijgen zijn. Of waarbij je extra spaarpunten krijgt. Wanneer je via een grondstofleverancier leuke spaaritems krijgt aangereikt, gebruik dan altijd jouw eigen spaarsysteem i.p.v. een apart spaarsysteem. Je kunt dan vaak ook een hogere besteding uit de markt trekken doordat mensen niet van nul af aan hoeven te sparen.

 

Veel succes met het extra belonen van jouw klanten! Hulp nodig? Ik help graag!

 

*Dit bericht is tevens verschenen in vakblad Bakery Next