Assortimentsmanagement
Assortimentsmanagement, ook wel category management genoemd, is een belangrijke tool om uw ware gezicht aan uw consument te laten zien. Vergelijk het met een goede chef-kok van een restaurant. Hij maakt heldere keuzes en stelt een compacte menukaart samen met gerechten waarop hij trots is, waarmee hij zich kan onderscheiden en waarmee hij winst maakt. Uw assortiment is net als een menukaart.
De juiste balans
Ik help u om de juiste balans te vinden in uw assortiment, onder andere door middel van een 80/20 benadering (Pareto analyse). Welke 20% van uw producten maakt 80% van de omzet? Of welke 20% van uw producten maakt 80% van uw naamsbekendheid? Of welke 20% van uw producten maakt 80% van uw marge? Wanneer u uw doelgroep goed kent dan kunt u uw assortiment(en) afstemmen op uw doelgroep. Dit kan voor uw winkel een ander assortiment zijn dan bijvoorbeeld voor een supermarkt of horecazaak waaraan u levert. Door uw assortiment aan te passen aan uw doelgroep vergroot u de kans op succesvolle verkopen en winstmarges!
Zorg voor unieke producten
In uw assortiment heeft u enkele unieke pijlers nodig. Producten met kenmerken die u het onderscheidende vermogen geven ten opzichte van uw concurrent. Producten die uw consument dé reden geven om bij u te komen en die hij of zij binnen een ‘split second’ kan opnoemen. Deze unieke producten verdienen in uw assortiment een prominente plek. In de winkel, maar ook in uw instore- en onlinecommunicatie.
Productontwikkeling
Wanneer u aan productontwikkeling denkt dan denkt u misschien niet direct aan marketing. Door te beginnen met het bepalen van uw doelgroep en de behoefte van deze doelgroep te achterhalen bespaart u uiteindelijk tijd, geld en energie. Welk doel heeft productontwikkeling ten opzichte van uw merk en uw imago? Hoe komt uw prijsbepaling tot stand? Op welke wijze gaat u het product vermarkten?
Bij de ondersteuning van een productontwikkelingsproces kunt u denken aan het ontwikkelen van individuele producten, of het ontwikkelen van een compleet productconcept. Wilt u bijvoorbeeld een eigen broodmerk lanceren inclusief huisstijl, instore- en online promoties, publiciteit en teamcoaching? Of een keurmerk voor streekgebonden producten? Bakkerij Support heeft de kennis en ervaring om uw product of productconcept tot een succes te maken en ondersteunt u om tot een optimaal eindresultaat te komen.