2 jaar geleden schreef ik mijn column ‘100% volkorenbrood, daarvoor moet je bij de bakker zijn’. De column gaat over mijn bevindingen tijdens mysteryshops aan bakkerswinkels én broodafdelingen van supermarkten. Volgens de medewerkers op de broodafdeling van de supermarkt verkoopt men geen 100% volkorenbrood. Natuurlijk hebben ze het wel, maar blijkbaar weten de medewerkers dat niet. Twee jaar later blijkt er weinig verandert te zijn, waardoor de kansen voor jou als ambachtelijke bakker nog altijd groot zijn om je te onderscheiden.
Ook het afgelopen jaar mocht ik weer de nodige geheime bezoekjes brengen. Ik bezoek dan niet alleen de winkel(s) van de bakker in kwestie, maar ik bezoek ook andere aanbieders van brood en gebak in de directe omgeving. En daar zitten supermarkten bij van alle soorten en merken in het gehele land.
Volkorenbrood zit al jaren in de lift. Het is bij uitstek het meest populaire brood. Toch kunnen de supermarktmedewerkers geen antwoord geven op mijn vragen over volkoren. “Zit er bloem in dit volkorenbrood? Heeft u ook meergranen volkorenbrood? Is dit volkorenbrood 100% volkoren?” Het zijn vragen waarop de medewerker in de supermarkt steevast geen antwoord weet. Of er zenuwachtig van wordt, of in enkele gevallen zelfs geïrriteerd van raakt. Als antwoord op de laatste vraag volgt vaak zoiets als: “100%? Nee vast niet, want er zit ook tarwe in”. Tja, dan heb je eigenlijk geen idee wat de naam volkoren betekent.
De bakkerswinkels die ik bezoek doen het gelukkig beduidend beter. Ongeveer de helft van de medewerkers weet keurig antwoord te geven. Een kwart komt met goede antwoorden nadat ze de informatie hebben nagevraagd of hebben opgezocht. Zij zijn in elk geval behulpzaam en komen tot een antwoord op mijn vraag. Maar dat neemt niet weg dat er nog altijd grote kansen liggen om je nóg beter te onderscheiden op het gebied van volkoren.
Als voorbeeld wil ik bakker van de Ven uit het Brabantse Venhorst noemen. Ik mocht samen met de enthousiaste ondernemers Anita en Ruud van de Ven een jaar geleden de kick-off en promotie van het assortiment Ven’s 100% volkoren coördineren. Van de Ven omarmde de volle vezel, en zorgde voor een compleet assortiment. Dit assortiment werd steevast gepromoot met de uitingen ‘100% volkoren’ en ‘dé volkorenspecialist’. In de winkels, op verpakkingen, de website, webshop, in video’s, sociale media en nieuwsbrieven. Daarbij werden medewerkers getraind door het spelen van een online Volkorenquiz en behaalden ze daarvoor allemaal een certificaat waarna ze de button Volkorenspecialist mochten dragen.
Het einde van het jaar is in zicht. De focus ligt nu op de enorme uitdaging om de feestdagen in goede banen te leiden. En die uitdaging is voor velen van jullie een stuk groter dan andere jaren. Maar voor je het weet is het nieuwe jaar begonnen. En breekt er voor de supermarkt ook weer een nieuw jaar aan. En in dat jaar heeft men opnieuw de kans om zich beter te gaan focussen op volkoren. De vraag is niet óf het gebeurt, maar wanneer het gebeurt.
Grijp jij in het eerste kwartaal van het nieuwe jaar ook de kans aan om de focus te leggen op 100% volkoren? Ik wens je er veel succes bij! Hulp nodig? Ik help graag!
Joep Gommans, Bakkerij Support | Marketing voor Bakkers
*Deze column is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad Bakery Next