In het verleden schreef ik al eens over de kracht van video. Eén minuut bewegend beeld staat gelijk aan 1,8 miljoen woorden, zo hebben knappe koppen ooit berekend. En laat video nu ook voor onze branche een uitstekend middel zijn om mooie ambachtelijke verhalen te vertellen.
Anderhalf jaar geleden maakt het tv-programma ‘Keuringsdienst van Waarde’ een uitzending over croissants. Even gechargeerd was de boodschap dat elke bakker in Nederland die simpelweg uit de doos trekt. En dat dit exact dezelfde croissants zijn als in de schappen van de supermarkt liggen. De bakker verkoopt ze bovendien voor vijf maal zoveel geld, zo luidde het oordeel. Na zo’n uitzending heb je als bakker dan ineens wat uit te leggen. Het zou een zwaktebod zijn om af te geven op de uitzending. Veel sterker is het om jouw eigen verhaal en waarheid te delen.
Ik werd dan ook blij van mijn tijdlijn op Facebook en Instagram in de dagen na de uitzending. De ene na de andere bakker plaatste een filmpje van de bereiding van ambachtelijke croissants, die wel degelijk bij veel bakkerijen zélf gemaakt worden.
Smartphone
Het liefste deel je video’s niet reactief, maar juist proactief en met vaste regelmaat. Het mooie is dat we vandaag de dag de techniek voor het maken én monteren daarvan gewoon op zak hebben. De smartphone is in de laatste jaren een volwaardige camera geworden.
Tien tips voor het maken en monteren van video’s op de smartphone:
- Eerst de clichés: Zorg voor een schone lens en voor voldoende batterijvoeding en opslagruimte;
- Zorg voor stabiel beeld door de smartphone stevig vast te houden met twee handen. Hierdoor voorkom je tevens dat je de telefoon per ongeluk rechtop vasthoudt, waardoor de beelden niet meer geschikt zijn voor tv-schermen, pc of tablet. Film dus altijd liggend, oftewel horizontaal;
- Houd rekening met het licht in de bakkerij. Film niet tegen het licht in en waak voor tl-verlichting, die trilling in het licht op de video veroorzaakt;
- Film op de hoogste kwaliteit die jouw smartphone ondersteunt;
- Bedenk van te voren welke stappen je gaat filmen;
- Maak circa 15 tot 25 korte shots van 5 tot 10 seconden;
- Wissel close-ups af met persoonlijke beelden waarin de mensen herkenbaar in beeld zijn;
- Monteer volgens de ‘3/10/30 secondenregel’: Binnen 3 seconden moet je de kijker gegrepen hebben, zodat hij of zij verder blijft kijken. Binnen 10 seconden moet je tot de kern van je verhaal zijn gekomen. 30 seconden is voor mij de maximale duur van een (product)video op Facebook of Instagram;
- Monteer je video met Quick van GoPro. Met deze app maak je in een handomdraai een flitsende video van professioneel niveau;
- Gebruik geen geluid uit de video maar vervang het geluid door een muziekje (op Facebook/Instagram heeft 80% van de mensen het geluid uit staan)
En nu jij!
Ik wil je uitdagen. Maak een video met jouw smartphone. Plaats deze op sociale media met de hashtag #bakkerlaatjezien en mail de link naar video@bakkerijsupport.nl
Bakery Next zal je video via een QR-code delen in deze krant, zodat je andere bakkers kunt inspireren. Doe je mee? Arend Kisteman van de Stadsbakker uit Zwolle geeft alvast het goede voorbeeld! Scan de QR-code en bekijk zijn bijdrage.
Ik wens je veel succes toe bij het maken van video’s! Hulp nodig? Ik help graag!
Joep Gommans, Bakkerij Support | Marketing voor Bakkers
Deze bijdrage is tevens in gedrukte vorm verschenen in vakblad BakeryNext