Samen met Bakeplus en de BakkerijMonitor ondersteun ik een groep van 13 ondernemers met 25 winkels binnen het traject Vooruit Met De Bakker. Tijdens het traject krijgen de deelnemers uiteenlopende producten en diensten aangeboden zoals de gezamenlijke bijeenkomsten met workshops, de wekelijkse BakkerijMonitor, Bakkersonderzoek, Een assortimentsanalyse en een winkelterminal voor het meten van klanttevredenheid. Daarnaast organiseren we tijdens het traject tweemaal een verkoopchallenge voor de medewerkers.
Speculaaschallenge
De eerste challenge die gepland stond was een speculaaschallenge. De opdracht aan de teams was duidelijk: verkoop in twee weken tijd zoveel mogelijk speculaasproducten. Elk artikel met het woord ‘speculaas’ erin doet mee. Dat mag dus een pakje speculaas zijn, maar ook een speculaastaartje, vlaai of gevulde koek. Alles mag, behalve afprijzen. We wilden namelijk de verkoopmedewerkers laten zien dat je meer producten kunt gaan verkopen tegen de volle verkoopprijs. Het draaide dus om de ‘A’ van Aandacht, en niet om de ‘A’ van Actieprijs.
Heb jij wel eens ervaren dat je soms meer kunt verkopen van een product dat niet is afgeprijsd? Of nog sterker: een product dat je voor een hogere prijs verkocht dan je reguliere prijs? Uit eigen verleden kan ik me een situatie herinneren waarbij we meededen met een scheurkaart van het Echte bakkersgilde. Op de kaart stond een boterkoek voor een actieprijs die hoger was dan onze normale prijs. Het verkoopresultaat van die week was +42% boterkoekomzet.
De ‘P’ van Prijs is een gemakkelijk marketinginstrument. Je brengt de prijs naar beneden en je verkoopt vanzelf meer. Prijselasticiteit noemen we dat. Maar is de gewijzigde prijs wel de hoofdreden van je extra verkopen? Of komt het door overige inspanningen? Vaak zie je dat afgeprijsde producten extra bijzonder worden aangeprezen in de winkel, de webshop of Sociale media. Ook mag ik als klant het actieproduct vaak lekker proeven en vraagt de verkoopmedewerker of ik er interesse in heb.
Voor de deelnemende teams aan het traject Vooruit Met De Bakker bleek die Aandacht ook te werken. Posters, flyers, leuke acties waarbij er verwenpakketten werden verloot en heel veel enthousiaste verkoopmedewerkers. Gezamenlijk zorgde het voor een speculaas omzetplus van 100% ten opzichte van de weken ervoor.
Ga jij de uitdaging aan?
Durf jij het in de komende weken ook eens aan? Om een eigen challenge te doen met jouw verkoopmedewerkers? Wees creatief, laat jouw mensen meedenken, geef één product bijzonder veel aandacht en meet je verkoopresultaten Doe alles, maar prijs niet af. Overtuig jezelf en je medewerkers dat het écht draait om die Aandacht en niet die Prijs. Veel succes gewenst!
Hulp nodig bij het organiseren van een challenge?
Ik help graag! Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief op www.bakkerijsupport.nl
*Deze column is in gedrukte vorm tevens verschenen in vakblad Bakkery Next
Joep Gommans
Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer