Welkom bij Lidl de warme bakker!

bakkerijsupportColumns, Storytelling, Winkelcoaching

Het moet niet gekker worden dacht ik. Met grote abrireclames claimt de discounter de specialist te zijn. Al in 2010 introduceerde Lidl het ‘verse’ broodjesconcept in Nederland, maar onlangs begon de grote uitrol. En bakkers die vlakbij een Lidl zitten hebben er last van. Lidl doet het namelijk helemaal niet verkeerd op hun broodafdeling.

De warme bakker

De grenzen zijn vervaagd. Ooit betekende de term ‘warme bakker’ een bakker die zelf produceert én verkoopt. Die uitleg kan de prullenbak in. En Lidl is zeker niet de enige die opnieuw de strijd aangaat met de ambachtelijke bakker. Wat te denken van Plus supermarkten die zijn gestart met het ‘Dough-concept’ van Danvo waarmee de hele dag vers brood gebakken wordt met behulp van bevroren deegstukken. Sluit niet de ogen voor deze ontwikkelingen maar ga er juist kijken, proeven en kopen! Neem ook (verkoop)medewerkers mee zodat zij ook doordrongen zijn van het feit dat extra toegevoegde waarde leveren belangrijker is dan ooit.

Gemengde gevoelens
De reacties van bakkers die ik de foto van Lidl’s abrireclame liet zien waren verschillend. Ongeloof en verbazing, maar gelukkig ook bakkers die kritisch durven te zijn. “Feit is dat hun versbeleving beter is dan bij menig bakker”, aldus een bakker-ondernemer. Ik ben het met deze ondernemer eens. Op veel plekken gaat het goed, maar op het gebied van beleving is er ook nog veel werk te doen.

Goede voornemens
Heb jij al goede voornemens voor 2017? Misschien kan het toevoegen van beleving en het starten met echte storytelling je helpen om je (meer) te onderscheiden van de rest! Een eerste stap naar meer beleving op de winkelvloer is bijvoorbeeld de hele dag bakken op de winkelvloer. Onderscheidende processen en producten hiervoor zijn volop verkrijgbaar via tal van grondstofleveranciers.

Hulp nodig? Ik help graag!

Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief.

Joep Gommans
Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer