Weg uit het grijze midden!

bakkerijsupportColumns, Storytelling

weg uit het grijze midden bakkerij support joep gommans

In de week dat ik deze column schrijf heb ik voor een groep enthousiaste bakkerij ondernemers uit Noord-Holland een presentatie mogen verzorgen met als onderwerp ‘weg uit het grijze midden’. Het is al maanden het onderwerp van gesprek wanneer we kijken naar de wereld van de Retail.  V&D, Dolcis, Dixons, DA drogist. Enkele voorbeelden van formules die het niet is gelukt om de stap uit het grijze midden te maken.

 

Meer klanten in je bakkerswinkel

Binnen onze branche staat het aantal klanten die de winkel bezoekt onder druk. Dat tonen niet alleen de cijfers van de BakkerijMonitor aan maar dat blijkt ook uit het feit dat het Event ‘Meer klanten in je bakkerswinkel’ binnen de kortste keren was uitverkocht. Op het event dat ik samen met Friso Berghuis (BRICC/BakkerijMonitor) organiseer zullen we in de vorm van workshops op zoek gaan naar een oplossing. Wat naar mijn idee de grootste reden is van een terugloop van het aantal klanten? Je zit als bakkerswinkel nog ergens in het grijze midden!

 

Het grijze midden

Wat kenmerkt nu eigenlijk bedrijven in het grijze midden? Het zijn in elk geval de bedrijven die het niet lukt om zich voldoende te onderscheiden. Geen duidelijk herkenbare positie in de markt innemen. Bedrijven waar onvoldoende innovatie plaatsvindt, waar de consument niet verrast wordt en waar weinig beleving is.

 

Blokker

De formule Blokker is ook zo’n typische formule die in het grijze midden zit. Met man en macht wordt op dit moment in zeer rap tempo getracht om de formule opnieuw uit te vinden. Sommige winkels gaan dicht, andere worden omgebouwd naar een nieuwe formule. Het logo is gemoderniseerd en in de winkels staat vernieuwing, verrassing en beleving centraal. Of het nog op tijd is? Dat zullen we binnen nu en een jaar zien.

 

De bakkerswinkel

We bevinden ons in de mooiste branche die er is. Als er één winkel is waar alle zintuigen optimaal geprikkeld kunnen worden dan is het wel de bakkerswinkel. Zien hoe er gebakken wordt. Ruiken hoe verse producten uit de oven komen. Voelen hoe krakend vers de broodjes zijn. Proeven hoe lekker alle specialiteiten zijn. We kunnen onze klanten telkens verrassen met nieuwe producten gemaakt van spannende ingrediënten. Onze verkoopmedewerksters zijn enthousiast, kundig en gedreven om er voor de klant een feestje van te maken.

 

Waar staat u met uw bakkerswinkel? Heeft u al de stap uit het grijze midden kunnen maken?

 

Joep Gommans

 

Eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact met mij op. Op de hoogte blijven van nieuws en marketingtips ontvangen? Schrijf je dan in voor de Bakkerij Support Nieuwsbrief op www.bakkerijsupport.nl

 

Joep Gommans is oprichter en eigenaar van Bakkerij Support – Marketing en Meer

www.bakkerijsupport.nl; Telefoon: 06-10988842; e-mail: j.gommans@bakkerijsupport.nl; twitter: @bakkerijsupport